Наукова бібліотека Хмельницького національного університету

Фоміних В.В.,
завідуюча відділу інформаційних технологій
та комп'ютерного забезпечення НБ ХНУ

Мистецтво створення презентацій

    На сьогодні новітні інформаційні технології використовуються  у всіх напрямах роботи бібліотечної галузі. Не стала винятком методична і масова робота, що включає у себе проведення різноманітних заходів, виступів, лекцій. Для кращого сприйняття слухачами викладеного матеріалу ми застосовуємо у своїй роботі  презентаційні матеріали, які урізноманітнюють виступи, зосереджують увагу слухачів на матеріалі, що їм подається. 
   Принцип створення презентацій однаковий як у програмі "Microsoft PowerPoint", так і в програмі  "Presentation Open.Office".  
   У програмах створення презентацій існує п'ять основних режимів:
  • Режим "Слайди" - показує слайд на весь екран, дає можливість редагувати лише один слайд.
  • Режим "Структура" - показує текст всіх слайдів презентації.
  • Режим "Сортувальник слайдів" - показує мініатюрне зображення всіх слайдів презентації.
  • Режим "Сторінки приміток" - показує один слайд з текстовим полем під ним, в яке можна завести текст до слайда.
  • Режим "Показ слайдів" - відкриває слайд за слайдом у тому порядку, у якому ви будете демонструвати вашу презентацію глядачам.
   Перш ніж створювати презентацію, необхідно детально спланувати її,   визначитися з  темою та формою проведення вашої презентації, аудиторією.
   Для початку роботи відкрийте програму створення презентацій: меню > файл > створити > нова презентація.

 

 

 

                      






  Мал.1. Інтерфейс презентаційної програми.

   Виберіть автомакет, прийміть рішення; як  будете розміщувати текст, малюнки, фото та натисніть "ОК". Відкривається сторінка, на якій зліва розміщено перелік слайдів, а справа розміщено сам слайд, на якому пишете його назву, вставляєте фото або малюнок.
   Відкрийте формат оформлення  > застосувати шаблон оформлення – і виберіть  шаблон, який  підходить до вашої теми.
   При виборі шаблону важливі три критерії: аудиторія, тема та форма проведення вашої презентації.  Звичайно, необхідно  вибрати різні шаблони для конференції  професорів та для лекції студентам. Навряд чи яскраві тони підійдуть для першої аудиторії, а в той же час   будуть  нормальними для іншої аудиторії.  
   Другий критерій – тема. Презентація перед колегами, друзями може бути витримана в легкому жартівливому тоні. І в той же час вибраний вами шаблон може підкреслити серйозність вашої теми.
   Третій критерій: яким чином ви будете представляти свою презентацію – якщо ви плануєте розмістити її на сайті, то потрібно обмежити графічні елементи на слайдах, щоб презентація швидше відкривалась при відвідуванні сайту користувачами.    Також не рекомендується використовувати темний фоновий малюнок для слайдів.

 

 

                                              

 

                  






Мал.2. Вибір шаблону оформлення презентації.

   Для того, щоб перейти до створення  наступного слайда, у переліку слайдів необхідно поставити курсор біля останнього слайду та натиснути кнопку "Enter". Якщо слайд треба вставити між вже існуючими, ставте курсор перед слайдом і натискайте кнопку "Enter". Також це можна зробити за допомогою сортувальника слайдів: меню - вид > структура слайдів.

 

 

 

 

 

 

               
Мал.3. Структура слайдів.

   Зрозуміло, що використання в презентації фото, таблиць завжди  привертає увагу глядачів. Для того, щоб вставити малюнок, фото  з  файлу, натисніть кнопку "Вставка" > малюнок з файлу  або символ. Можна також вставити за допомогою комбінації кнопок Ctrl-C  > Ctrl-V. 
   Якщо Вам потрібно вставити у слайд вже готовий текст, фото, таблицю, виберіть меню вставка > об’єкт> створити з файлу. Натискаючи кнопку "Огляд", знайдіть необхідний документ  і натисніть ОК. Документ вставляється у слайд. Можливо створити таблицю або діаграму безпосередньо  у самій презентації. Для цього на панелі інструментів існують кнопки "Вставити таблицю" і "Вставити діаграму". Таблицю  можна створити лише в тому разі, коли у вас на комп'ютері встановлено програми "Word"  або "Open.office".
   Вставка готової діаграми відбувається таким чином: вставка > діаграма >  на діаграмі клікніть правою кнопкою «миші» >  виберіть тип діаграми > стандартні, нестандартні.  Далі виберіть   вид діаграми: кругова, графік, конуси, блоки.

 

 

 

           

 

                                         




  Мал.4. Вставка діаграми.

                  Для загострення уваги на слайді можна зробити  примітку, яка  може обертатися, вилітати або з’являтися. Після вставки діаграми активізуйте  її правою клавішею миші, при цьому можливо вибрати ефект презентації діаграми: виникнення, панорама, жалюзі (вертикально, горизонтально і т. д.). Після створення діаграми необхідно уважно подивитися на неї зі сторони, чи відповідає вона змісту вашого повідомлення.  
   Презентація – це не місце для довідкових даних та детального аналізу. Кожний слайд  повинен бути зрозумілим та коротким. Не можна заповнювати весь слайд текстом і використовувати в слайді більше, ніж три різних шрифта - увага глядачів буде зосереджуватися на оформленні слайду, а не на змісті. І взагалі, слайд повинен бути оформлений просто і без надмірних надлишків.
   Анімаційні ефекти нададуть вашій презентації динамічність кінофільму. Анімація – введення спеціальних візуальних або звукових ефектів в презентацію. За допомогою анімації ви можете  зробити так, що пункти списку  або графіку будуть з’являтися  поступово з лівої сторони або з правої сторони екрану і т.д.
Після формування слайдів треба підготувати презентацію для показу.  Необхідно її   зберегти як >  тип файлу  >  демонстрація.
   При демонстрації слайдів іноді буває, що потрібно повернутися   назад до конкретного слайду, тому що хтось із слухачів задав питання по попередніх слайдах.  Для цього треба клікнути правою кнопкою миші, вибрати команду  перехід > навігатор слайдів  і в переліку слайдів вибрати той, до якого треба повернутися.
   Звертайте увагу на реакцію глядачів на слайди, на їх пози, на те,  чи приносить їм задоволення показ, або вони тільки  чекають його закінчення.   Якщо є можливість, відвідайте які-небудь інші  презентації, або  проведіть пробну презентацію перед своїми колегами, які можуть дати і позитивні, і негативні оцінки. Присутність на чужій  презентації дає вам можливість критично оцінити інші підходи  до показу слайдів. Дивіться слайди без упереджень і вирішуйте, що ефективне, а що ні.
   Обов'язково потрібно знати:
  • Наскільки  аудиторія ознайомлена з темою презентації.
  • Наскільки детальним повинен бути виклад матеріалу.
  • Слухачі є присутніми на презентації добровільно або у  обов'язковому порядку. Це дозволить вам взнати, чи цікавляться вони предметом доповіді, чи вам слід спробувати зацікавити їх.      
  • Ви повинні враховувати час проведення презентації - перед самим обідом, чи після обіду: перед обідом ваші слухачі можуть бути сердиті та заклопотані, а зразу ж по обіді вони будуть сонні та неуважні. Не зовсім уважні слухачі будуть на початку та в кінці робочого дня.
   Багато залежить і від аудиторії, в якій ви проводите презентацію:
  • маленька кімната надихає до спілкування, а велика є дуже офіційною і утруднює контакт з аудиторією;
  • темна кімната пригнічує, в той же час світла створює дружню атмосферу;
  • холодна чи жарка кімната – крайнощі створюють дискомфорт. Найкраще – прохолодна, тому що у теплій кімнаті ваші слухачі позасинають;
  • необхідно, щоб були зручні стільці, інакше слухачі не отримають ніякого задоволення від вашої презентації.
   Все це вам може здатись вже відомим або непотрібним, але пам’ятайте, що будь-яка дрібниця  може сильно вплинути на вашу презентацію!
   При розробці презентації завжди уявляйте себе на місці ваших слухачів, уявіть собі, що ви сидите в останньму ряду, де звук та освітлення найгірші. Орієнтуйте свій виступ саме на такого слухача.
   Адже проведення презентацій належить до сфери шоу-бізнесу, і атмосфера в залі так само важлива, як і сценарій. Такі поради дає нам Кессер Барбара, автор  книги  "Використання Microsoft PowerPoint 97"

   Список використаної літератури:
1. Борисова О.О. Рекламно-информационные технологии библиотечной деятельности: учеб.-практ. пособие.- СПб.: Профессия, 2006.- 320с.- (Библиотека).
2. Вохрышева Е.В. Медиатехнологии - путь в будущее современных библиотек: Учебно-методическое пособие/ Е.В.Вохрышева, В.Н.Стрельников.- М.: Либерея-Бибинформ, 2005.- 144с.- ("Библиотека и время. ХХІ век."; Вып. №17).
3. Джей Э. Эффективная презентация: практ. пособ./ пер. с англ. Т.А. Сиваковой.- Минск: "Амалфея", 1997.- 208с.- ("Стратегия успеха")
4. Кассер Б. Использование Microsoft PowerPoint 97.- К.: Диалектика, 1997.-320с
5. Луценко И. Полная мультимедия!// Компаньон.- 2003.- №3.- С.54-55.
6. Ткаченко Н. Добавление мультимедийних эффектов в презентацию// Компьютеры+программы.- 2004.- №8.- С.42-46
  Наші координати: м.Хмельницький
вул. Кам'янецька 110/1
тел.: 77-30-38;
e-mail