Наукова бібліотека Хмельницького національного університету

Козицька Тамара Степанівна,
заступник директора з автоматизації та комп’ютеризації
Хмельницької міської централізованої бібліотечної системи

Критерії популярності бібліотечного сайту

На основі аналізу успішних сайтів бібліотек запропоновані критерії, які допоможуть підвищити популярність бібліотечного сайту серед Інтернет-користувачів.

   Представлення бібліотеки у мережі Інтернет є запорукою конкурентоспроможності бібліотечної установи у сучасному світі. Сайт називають "віртуальним обличчям" бібліотеки в мережі. Кількість бібліотечних інтернет-сайтів та блогів постійно збільшується, тому важливо для бібліотечного сайту мати своє "обличчя", стати успішним та популярним.
   У місті Хмельницькому функціонує міська централізована бібліотечна система, до складу якої входять 15 бібліотек. Для візуалізації в мережі Інтернет інформаційного життя усіх міських бібліотек був створений офіційний сайт, який розпочав роботу 16 вересня 2011 року. З того моменту і до сьогодні ресурс доступний за адресою: www.cbs.km.us.
   За підсумками Всеукраїнського конкурсу бібліотечних Інтернет-сайтів 2012 року сайт Хмельницької міської централізованої бібліотечної системи (ЦБС) визнаний одним з кращих в Україні, а колектив працівників нагороджено грамотою Міністерства культури України та Української бібліотечної асоціації. Маємо повне право назвати сайт ЦБС успішним.
   Досвід інформаційного наповнення успішних сайтів може служити орієнтиром й для інших бібліотечних сайтів, які уже працюють або тільки планують розпочати роботу. Контент цих сайтів – свідчення великих трудових затрат бібліотечних працівників та їх професійної творчості. Дійсно, сайт – це проект, який потребує багато часу для його створення та підтримки, тому важливо, щоб він був затребуваний у Інтернет-аудиторії.
   На нашу думку, можна визначити наступні критерії, які визначають популярність бібліотечного сайту:
   1. Контент сайту: інформативність та достовірність, актуальність та унікальність інформації.
   2. Візуальна зручність та комфортність для користувачів.
   3. Зворотний зв’язок з користувачами.
   4. Наявність додаткових бібліотечно-інформаційних сервісів.
   5. Аналітичні дослідження для оцінки ефективності роботи.
   6. Реклама, позитивний імідж.
   7. Готовність ділитися секретами успіху з колегами.
   Без контенту немає і сайту. Насамперед, необхідно постійно підвищувати якість інформації, тобто наповнювати сайт цікавим та необхідним контентом, що гарантовано зацікавить відвідувачів сайту, зокрема його цільову аудиторію. Необхідно не тільки звертати увагу на регулярність оновлення новин, але й указувати дату актуалізації вмісту розділів сайту. Періодично необхідно перевіряти, щоб на сайті не було "мертвих" посилань.
   Дуже важлива грамотність на сайті. Неприпустимою є наявність граматичних помилок, використання вузькопрофільної лексики, абревіатур. Бажано, щоб стиль спілкування був легким для сприйняття, вирізнявся повагою до читача. Навіть така деталь, як сторінка гумору, має значення.
   Найбільш популярною є довідкова інформація, яка відповідає на питання: "Що це?", "Як знайти?", "Де ще можна подивитися?", "Як дізнатися детальніше?", "А чи є ще щось подібне?".
   Важливою є і повнотекстова інформація (повні тексти книг і статей, оцифровані видання  тощо), яка може стати основою електронної бібліотеки. Усі матеріали повинні публікуватися з урахуванням авторських та суміжних прав правовласників. Правова та ліцензійна чистота вимагає відповідності послуг, представлених на сайті бібліотеки, чинному законодавству.
   Зацікавити користувача може і унікальна інформація, яка є тільки на вашому сайті. Наприклад, на сайті Хмельницької міської ЦБС такі матеріали зібрані у розділі "Наше місто". Там відвідувач сайту може знайти унікальну інформацію про Хмельницький та хмельничан, яка є найпопулярнішою на сайті. Це дає можливість не лише підвищувати відвідуваність сайту, але й розкривати та популяризувати фонди бібліотек, які використовуються при підготовці матеріалів.
   Інформація, яка публікується на сайті, повинна бути достовірною, з посиланнями на використані джерела, з іменами та контактними даними авторів представлених матеріалів.  Необхідно постійно співпрацювати з авторами, структурувати рубрики сайту, підбирати для них лаконічні та зрозумілі назви, займатися художньою обробкою інформації, дотримуючись єдиного стилю на сторінках сайту. Крім текстів, користувачів на сайті можуть зацікавити інші цифрові колекції, такі як презентації, відеоролики, графічні зображення. Для їх розміщення можна використовувати "хмарні" сервіси, щоб не обтяжувати сайт.
   Як результат, саме контент-підтримка здатна підвищити рейтинг сайту.
   Якісне інформаційне наповнення сайту – це той контент, що відповідає запитам користувачів. Інакше, якою б повною та точною не була інформація, вона не буде користуватися попитом і усі зусилля авторів пропадуть марно.
   Не варто забувати про навігацію на сайті. Непродуманість цього елементу ускладнює роботу та може відштовхнути користувача. Зручність навігації – це наявність: спільного меню, карти сайту, пошуку по сайту, кнопок повернення, підказки (на якій сторінці знаходиться відвідувач). Це допоможе йому одразу добратися до необхідного місця на сайті, швидко повернутися на головну сторінку, не заблукати у багаторівневому меню. А найголовніше – заощадити час користувача на пошук потрібної сторінки та необхідної інформації. Звісно, необхідно враховувати і швидкість доступу до ресурсу та завантаження даних.
   На сайти, як правило, потрапляють за ключовими словами (при пошуку найрізноманітнішої інформації), тому вони у контенті сайту набувають значення посилань та можуть привести користувачів на бібліотечний сайт. Значну увагу необхідно приділяти наявності та коректності метаінформації, яка повинна полегшити роботу пошукових роботів. Мається на увазі назва сторінки, ключові слова, теги, опис сторінки, альтернативна інформація, опис Dublin Core тощо.
   При наповненні сайту бажано перевіряти коректність його представлення в основних браузерах (Internet Explorer, Mozilla Firefox, Opera, Google Chrome), відкриття на мобільних пристроях (смартфони, планшети).
   Дизайн сайту – це не дрібниця, він дуже цінується користувачем. Бажано, щоб загальний стиль оформлення сайту відповідав корпоративному стилю закладу, його фірмовій рекламі. Звичайно, ознакою гарного сайту є його естетичність та привабливість. Важливою є візуальна зручність відображення інформації, стильова єдність розділів. Необхідно орієнтуватися на Інтернет, де люди не звикли читати, а лише, в основному, переглядати. Порада: більше стандартизації в оформленні текстів, списків, заголовків. Зробіть заголовки більшими, тексти – меншими і простішими, розбавте сухий текст ілюстраціями, фоторядом.
   У користувачів гарне враження про сайт виникає, коли власники ресурсу вітають їх добрими словами, дають настанови щодо навігації, вказують на розташування нових та актуальних матеріалів. Важливою є наявність вичерпної інформації про бібліотеку (структуру, ресурси, послуги, режим роботи). Зручно, коли розташовані на видному місці контактні дані бібліотеки: адреса та телефон, електронна адреса, бланк для листа або запитання.
   Інтерактивність – це завжди можливість ведення діалогу, двостороннього обміну інформацією. Тому обов’язковим на сайті є зворотний зв’язок з користувачами. Інтерактивними формами спілкування можуть бути гостьові книги, довідкові служби, опитування, вікторини, використання соціальних мереж. Дуже популярні сервіси, де можна "поговорити" з бібліотекарем неофіційно, наприклад: форуми та блоги. Це дає можливість розуміння потреб, очікувань користувачів від бібліотеки, дослідження інтересів потенційних відвідувачів. У перспективі ці користувачі можуть стати "реальними" читачами.
   Інтерактивність, безумовно, зростає, коли на сайті наявні додаткові бібліотечно-інформаційні сервіси (віртуальна довідка, електронна доставка документів тощо). Важливо, щоб ці віртуальні послуги були якісними, щоб не було відмов, критичних зауважень на адресу служби тощо. Бібліотека не завжди може оперативно реагувати на запити користувачів у службі віртуальної довідки. Мало запровадити послугу, необхідно і підготувати спеціалістів, які будуть професійно її реалізовувати.
   У нагоді стане користувачеві бібліотечного сайту наявність і коректна робота онлайнового електронного каталогу і/або забезпечення доступу до корпоративних каталогів. Вдячні бібліотекарям будуть постійні користувачі, якщо на сайті будуть представлені нові надходження, віртуальні виставки, посилання на корисні для користувачів джерела і сайти (рекомендована вебліографія).
   Для того, щоб сайт був стабільним та життєздатним, необхідно прописати всі умови функціонування його сервісів у Положенні, де чітко визначити, у тому числі, і відповідальність працівників за різні напрямки роботи з сайтом.
   Веб-аналітичне дослідження сайту допоможе оцінити його рейтинг та ефективність. Відслідковування ефективності бібліотечного сайту досягається за допомогою використання спеціалізованих програмних засобів (лічильників). Статистика дає цінну інформацію для власника ресурсу – бібліотечної установи, сприяє покращенню інформаційного наповнення сайту, плануванню технічних та методичних рішень з його подальшої підтримки та розвитку. Працівниками сектору автоматизації Хмельницької міської ЦБС регулярно проводиться веб-аналітичне дослідження відвідуваності сайту та поведінки користувачів, формується рейтинг найбільш популярних сторінок, аналізуються пошукові запити для удосконалення метаінформації та системи гіперпосилань.
Популярності не буває без реклами. Необхідно при кожній можливості рекламувати сайт бібліотеки, розповідати про його ресурси та можливості для користувачів. Допоможе і позитивний імідж, який забезпечується усіма попередніми критеріями, про які говорилося раніше. У місті Хмельницькому серед усіх закладів культури лише у бібліотеки є свій сайт, тому актуальною є чутливість бібліотек до культурного життя міста. Так, на сайті запроваджено проект "Мистецький вернісаж", що має на меті познайомити всіх із культурно-мистецьким життям нашого міста. Це додало нам популярності серед закладів культури міста та їх відвідувачів.
   Необхідно бути вдячними за допомогу партнерам бібліотеки, спонсорам, кращим користувачам, розміщуючи інформацію про них на сторінках сайту. Якщо партнери розмістять посилання на ваш сайт у себе, це підвищить рейтинг сайту вашої установи у пошукових системах.
   Інновацією для бібліотек є розміщення QR-кодів як у самій бібліотеці, так і на її сайті. За допомогою сучасних мобільних пристроїв, які зараз активно використуються, користувач може завантажити будь-яку інформацію, що ви закодуєте: візитку бібліотеки, посилання на сайт, короткі відомості про контент сайту тощо. Наприклад, у центральній бібліотеці QR-код з посиланням на бібліотечний сайт розміщений на зовнішньому фасаді приміщення, там доступний Інтернет через Wi-Fi, тому з вулиці, не заходячи у бібліотеку, можна потрапити на сайт.
   Відвідувачами сайту є не тільки цільова аудиторія бібліотек, але й колеги-бібліотекарі. Готовність ділитися секретами свого успіху з колегами забезпечить вам популярність ресурсів сайту і серед бібліотечної аудиторії. Це допоможе бібліотечним працівникам не повторювати чужих помилок та не накопичувати своїх.
   Найважливішим критерієм популярності бібліотечного сайту є бажання стати корисним для інших. Не останніми чинниками є креативність, творчий та організаційний підхід, новаторство, сміливість, ентузіазм, заповзятість, наполегливість. Треба не боятися експериментувати, тому що на будь-який контент завжди знайдеться хоча б один користувач, якого він зацікавить.

   Список використаних джерел:

   1. Бібліотечна кухня : 32 рецепти від успішних сучасних бібліотек. – К., 2013. – 83 с.
   2. Білостоцький О. А. Підвищення популярності бібліотечного веб-сайту в мережі Інтернет / О. А. Білостоцький // Матеріали ІІІ Міжнародного форуму "Проблеми розвитку інформаційного суспільства", 20-23 листоп. 2012 р., м. Київ. Частина ІІ / Асоціація "Інформатіо-Консорціум", УкрІНТІ. – К., 2012. – С.11-15
   3. Гайсина А. Контент-менеджер – проводник в виртуальном мире / Аниса Гайсина // Библиотека. – 2010. – №3. – С.27-28.
   4. Ганзикова Г. Сайт – "лицо" учреждения / Галина Ганзикова // Библиотека. – 2010. – №2. – С.47-52.
   5. Козицька Т. С. Розвиток інформатизації Хмельницької міської централізованої бібліотечної системи / Т. С. Козицька // Матеріали Всеукраїнської науково-краєзнавчої конференції "Хмельниччина в контексті історії України" / ред. кол. Баженов Л. В. (голова), Єсюнін С. М. (співголова, відповід. редактор) та ін. – Хмельницький, 2012. – С. 314-318.

  Наші координати: м.Хмельницький
вул. Кам'янецька 110/1
тел.: 77-30-38;
e-mail