Наукова бібліотека Хмельницького національного університету

   

Івах О.С.,
директор бібліотеки ХКТЕІ

Наукова робота як складова діяльності бібліотеки ВНЗ

   Забезпечуючи збереження і активне використання знань, нагромаджених у процесі еволюції людства, бібліотеки стали інтелектуальними центрами науки, що сприяють підвищенню інтелектуального і морального потенціалу суспільства, гуманізації всіх соціальних процесів,формуванню наукового світогляду та підвищенню культурного рівня кожної людини.
   Останнім часом серед публікацій авторів-співробітників бібліотек вищих навчальних закладів все частіше піднімається питання про співвідношення поняття "наукова бібліотека" у назві бібліотеки і позиціонуванням бібліотеки як підрозділу вищого навчального закладу, який займається науковими дослідженнями.
   Як відомо, наукова робота бібліотеки вишу складається з двох напрямків. Це науково-методична та науково-дослідницька діяльність. Переважна більшість бібліотечних фахівців, як правило, досить добре уявляють собі перший напрямок, що включає в себе питання координації діяльності бібліотек вищих навчальних закладів в межах методичного об’єднання, організацію та супровід системи підвищення кваліфікації, надання консультаційної допомоги з питань бібліотечно-інформаційної діяльності, формування та удосконалення нормативної документації, методичний супровід інновацій в бібліотеці.
    Бібліотечна науково-дослідна робота трактується в термінологічному словнику з бібліотечної справи як "наукові дослідження, що направлені на удосконалення бібліотечного та бібліографічного обслуговування користувачів, яке сприяє підтримці теоретичної бази бібліотечної справи, покращенню нових знань у сфері бібліотекознавства, бібліографії, історії книги і книгознавства, оптимізації бібліотечних технологій" [1].
    Виходячи з цього визначення можна сказати, що бібліотека ВНЗ має притримуватися трьох основних положень:
  1. Обслуговувати навчальний і науковий процеси інституту.
  2. Зберігати і поповнювати фонди документів, що обслуговують ці напрямки діяльності.
  3. Вирішувати внутрішні проблеми з організації особистої діяльності, спираючись на бібліотечні науки.
   Незмінним напрямком наукової роботи будь-якої бібліотеки є наукова обробка документів, що є складовою інформаційної діяльності бібліотеки.
   Сьогодні у сфері інформації діють закони прискорення розвитку науки, внаслідок чого постійно зростає потужність документно-інформаційного потоку, відбувається концентрація та розпорошення публікацій у періодичних виданнях, старіння інформації. Усе це призводить до серйозних труднощів у роботі з документами й інформацією, яку вони містять. У той же час значення інформації в житті людей постійно зростає. Визначною рисою сучасної епохи є інформатизація всіх галузей людської діяльності. Тому бібліотеки мають не тільки накопичувати інформацію, але й забезпечити доступ до цієї інформації шляхом її стиснення, згортання у ході наукової обробки документів.
    Наукова обробка документів здійснюється сьогодні всюди, де людина має з ними справу. Процеси складання бібліографічних описів, систематизації, предметизації, анотування, складання бібліографічних оглядів широко використовуються в бібліотеках. Без них неможливо комплектувати й організовувати бібліотечний фонд, неможливо інформувати читачів про склад і зміст цього фонду. Уся бібліографічна робота бібліотеки — інформаційна і довідкова — ведеться з використанням різноманітних видів аналітико-синтетичної обробки. Уся робота з безпосереднього обслуговування читачів не може обійтися без різних видів такої обробки.
    Для забезпечення різноманітних інформаційних запитів користувачів існують різні види наукової обробки документів. Найчастіше до них відносять: складання бібліографічних описів документів, індексування, анотування, реферування, хоча остаточно проблему видів цієї обробки досі не розв'язано. Багато фахівців зараховують до аналітико-синтетичної обробки також підготовку оглядових творів, науковий переклад, вилучення фактів та ін.
    Наукова робота бібліотеки інституту бере свій початок ще далеко до створення інституту. Характерною рисою бібліотеки ХКТЕІ є збереження традицій у проведенні досліджень. З року в рік здійснюється різноаспектне вивчення читачів. Актуальною проблемою є діяльність бібліотеки з моніторингу читацьких запитів, тобто постійного спостереження за тими змінами, що відбуваються в них.
    В рамках дослідження "Читач і бібліотека: аспекти взаємодії" постійно накопичується інформація про зміни у структурі читацького контингенту, в потребах, інтересах та уподобаннях читачів. Простежуються зміни у складі читачів бібліотеки від дня заснування бібліотеки і до сьогодення, з’ясовується ставлення їх до бібліотеки та бібліотечного обслуговування. Це дослідження започатковане с метою обґрунтованого підходу до прийняття рішень стосовно подальшого розвитку бібліотеки, вдосконалення її структури, функцій, методів та форм роботи.
    Дослідження дозволило визначити ряд невідкладних завдань з оптимізації обслуговування студентства, а саме:
  • налагодження зв'язків з бібліотеками інших вузів через МБА;
  • навчання основ бібліографічної грамотності студентів;
  • планування заходів з поліпшення обслуговування як молодших спеціалістів, так і бакалаврів, спеціалістів і магістрів шляхом організації тематичних книжкових виставок, відкритих переглядів, днів бібліографії, "круглих столів" з питань теорії вирішення різних завдань тощо.
    На сучасному етапі розвитку навчального закладу подальше підвищення якості, обсягу та швидкості обслуговування читачів та абонентів неможливе без впровадження автоматизованої інформаційно-бібліотечної системи, у даному випадку – пакету програм "Бібліограф" - інтегрованої системи, що створена на основі технологій клієнт/сервер. Як сервер бази даних використовується Firebird 1.5., яким забезпечується належна надійність збереження даних та їх достовірність. Крім того, це дозволяє встановлювати пакет як на сервері, так і на декількох робочих станціях, які об’єднані в локальну мережу. У цьому випадку створюється спільна база даних, доступ до якої здійснюється з декількох робочих станцій.
    Пакет програм працює в операційній системі Windows 98/ME/NT/2000/XP та містить такі програми:
  • "Бібліограф-каталог";
  • "Бібліограф-читач";
  • "Бібліограф-замовлення";
  • "Бібліограф-пошук";
  • "ПС-Адміністратор".
    Програмне забезпечення "Бібліограф-каталог" призначене для формування бази даних електронного каталогу. Воно дозволяє створити та підтримувати базу даних, в якій реєструється та систематизується така інформація:
  1. бібліографічні описи книг, періодичних видань, які складають фонд бібліотеки та описи статей періодичних видань;
  2. книга сумарного обліку бібліотечного фонду з автоматичним обчисленням розподілу видань за тематикою, мовою тощо та статистикою руху бібліотечного фонду;
  3. картотека забезпечення навчального процесу підручниками та посібниками з можливістю пошуку необхідної літератури та автоматичним обчисленням відсотка забезпечення.
    Програма "Бібліограф-каталог" надає можливість згенерувати у файли у форматі MS Excel, що містять такі звітні документи:
  • каталожна картка книги, періодичного видання або статті;
  • книжковий формуляр;
  • замовлення на періодичні видання по передплаті;
  • книги сумарного обліку (І, ІІ, ІІІ частини);
  • акт про списання вилученої літератури з фонду бібліотеки;
  • книга інвентарного обліку.
    Програма надає можливість формувати каталог шляхом сканування бібліографічного опису або його копіювання з будь-якого джерела через буфер проміжного обміну. Також дозволяє зберігати у базі даних приєднані до бібліографічного опису посилання на електронні файли з відповідним змістом.
    За допомогою програми "Бібліограф-читач" реєструються анкетні дані читачів бібліотеки, фіксуються та аналізуються процеси, пов’язані з видачею та поверненням документів користувачами (які видання знаходяться у читача у поточний момент; коли вони видані та мають бути повернуті; що і коли отримував і повертав користувач). Аналізуються дані щодо обігу конкретного екземпляра за певний період. Визначається статистика розподілу видачі літератури за розділами і числами місяця та статистика обліку читачів й відвідувань. Завдяки програмі "Бібліограф-читач" можна відібрати та надрукувати список читачів і боржників.
    Програма "Бібліограф-замовлення" призначена для автоматичного приймання замовлень на літературу, надісланих авторизованими читачами, показу переліку замовлень працівниками абонемента з можливістю відмінити замовлення як виконане після відбору літератури. Програма дає можливість аналізувати замовлення за певний період часу.
    Завдяки програмі "Бібліограф-пошук" як працівник бібліотеки, так і користувач має можливість знайти потрібні видання в електронному каталозі, в картотеках періодичних видань і статей періодичних видань та може переглянути повні тексти видань в електронному вигляді.
    Мета програми "ПС-Адміністратор" - підвищити надійність збереження інформації у базах даних, що створюються та підтримуються пакетом. Використання програми усуває необхідність залучення адміністратора сервера баз даних для здійснення обов’язкових періодичних дій з базами даних. Ця програма забезпечує:
  • автоматичну перевірку стану баз даних з метою виявлення та корекції помилок і ушкоджень;
  • автоматичне резервне копіювання бази даних;
  • накопичення на жорсткому диску сервера до п’яти резервних копій бази даних;
  • можливість повернення до роботи з попередніми версіями бази даних у випадку помилок, які призвели до негативних наслідків;
  • автоматичну реєстрацію протоколу роботи програми;
  • архівування потрібної бази даних та супроводжувальної інформації.
    Активно використовуючи інформаційні технології, бібліотека включилась у процес створення, забезпечення функціонування та розвитку електронної бібліотеки, адже використання навчального матеріалу на електронних носіях має необмежені можливості і незамінне при самостійній роботі студента. Для ефективного використання навчального матеріалу на електронних носіях необхідна база даних, яка б накопичувала, зберігала, систематизувала та дозволяла ефективно використовувати колекцію електронних документів, доступних користувачеві в зручному вигляді через мережі передачі даних. Виходячи з цього, у 2006 році було придбано програмний комплекс "Електронна бібліотека", який є програмним продуктом, розробленим з використанням найсучасніших технологій програмування за технологією клієнт/сервер молодим творчим колективом програмістів під керівництвом заступника директора Наукової бібліотеки Хмельницького Національного університету Глухенької Валентини Олексіївни. Завдяки своїй мобільності, простоті обслуговування, дружньому інтерфейсу, високій надійності системи програмний комплекс був успішно запроваджений у роботу бібліотеки інституту.
    База даних бібліотеки налічує сьогодні 1200 повнотекстових електронних документів, які були створені та підготовлені до використання викладачами коледжу та інституту. Це пакети лекцій, завдання для самостійної роботи з конспективним викладом матеріалу, завдання для практичної роботи, завдання для семінарських занять. Для представлення повних текстів в електронній бібліотеці використовується векторний PDF формат.
    На сучасному етапі бібліотека навчального закладу - це не просто приміщення з читальними залами та книгосховищами, - це бібліотечно-інформаційна система, яка вибудовується таким чином, що майже з кожного комп’ютеризованого робочого місця є можливість увійти в бази даних бібліотеки і мати такі самі можливості, які надаються безпосередньо в бібліотеці. Бібліотека забезпечує швидкий пошук та отримання інформації в зручній формі і є невід’ємною частиною інформаційної системи інституту.
    З метою визначення ефективності проведених заходів з автоматизації бібліотеки та пошуку шляхів її подальшого вдосконалення у 2005 році розпочалося дослідження "Автоматизація бібліотеки і шляхи перебудови бібліотечно-інформаційного обслуговування".
    Для того, щоб опанувати основні складові даної теми, її лексичну та змістовну сутність було здійснено значну підготовчу роботу. Переглянуто велику кількість друкованих джерел з проблем автоматизації бібліотек України та зарубіжжя. Проаналізовано планово-звітну документацію та документи, присвячені створенню автоматизованої інформаційно-бібліотечної системи навчального закладу. Проведено бесіди з викладачами тоді ще кооперативного технікуму та фахівцями НБ ХНУ, зокрема заступником директора з автоматизації Глухенькою В.О., з метою виявлення оптимальних шляхів автоматизації бібліотеки навчального закладу. За результатами цього дослідження було підготовлено довідку.
    Здійснено розробку програмно-методичних вказівок щодо проведення дослідження. Проаналізовано ставлення фахівців бібліотеки до впровадження засобів автоматизації. Аналізувалася відповідність створених автоматизованих робочих місць потребам бібліотеки та її читачів. Пропозиції, підготовлені відповідно до результатів дослідження, були розглянуті на засіданні педагогічної ради.
    У рекомендаціях дослідження було визначено необхідність проведення цілого ряду заходів, спрямованих, у першу чергу, на поліпшення обслуговування користувачів, а саме:
  1. формування ЕК;
  2. створення та систематичне поповнення картотек періодичних видань та статей з періодичних видань;
  3. створення бази даних ЕБ;
  4. придбання програмних продуктів, які б дозволили накопичувати бази даних;
  5. організація довідково-інформаційного обслуговування користувачів на базі ЕК;
  6. навчання працівників бібліотеки комп'ютерній грамотності тощо.
    У 2008 році почалася розробка дослідницької теми "Становлення та розвиток системи управління бібліотекою ХКТЕІ". Її необхідність була викликана тим, що коледж було реорганізовано у структурний підрозділ Хмельницького кооперативного торговельно-економічного інституту, і відповідно проблема управління бібліотекою набула першочергового значення. Мета дослідження: сприяння підвищенню рівня управління бібліотекою, виявлення змін, що відбулися в системі управління навчального закладу загалом протягом усієї його їсторії, вироблення науково-обгрунтованої кадрової політики бібліотеки. Для досягнення цієї мети було вивчено досвід інших бібліотек нашої країни з питань управління. Підготовлено огляд літератури відповідно до теми дослідження.
    На першому етапі цього дослідження основну увагу було зосереджено на кадрових проблемах. Виявлено та проаналізовано регламентуючі документи бібліотеки з питань кадрової політики, здійснено аналіз планово-звітної документації (розділ "Робота з кадрами") за останні 5 років, переглянуто матеріали атестацій фахівців бібліотеки.
    Було підготовлено анкету для співробітників бібліотеки, яка передбачала збір інформації щодо виявлення мотивів їх трудової діяльності, спрямування персоналу на зміни та виявлення його потенціалу до змін. В анкетуванні брали участь усі працівники бібліотеки. Дані анкетування були оброблені й узагальнені. Анкетування виявило ступінь задоволеності роботою фахівців та характером взаємостосунків у колективі, їх ставлення до свого професійного росту, до існуючої системи підвищення кваліфікації тощо.
    Було одержано дані щодо кадрового складу бібліотеки за віком, рівнем освіти, стажем роботи, фахом працівників. Було розглянуто функціонально-посадову структуру кадрів. Зроблено висновок щодо стабільності її кадрового складу, який відповідає кваліфікаційним вимогам, що ставляться до фахівців бібліотек ВНЗ.
    Сьогодні керівники бібліотек змушені самостійно знаходити відповіді на безліч питань, які виникають щоденно. Тому, дане дослідження має дати відповідь ще на одне питання: яким, на думку бібліотечних працівників, повинен бути ідеальний керівник бібліотеки. Було здійснено анкетування фахівців бібліотеки, які з запропонованого переліку професійних, ділових та особистих якостей людини відібрали ті, які, на їх думку, повинні бути притаманними ідеальному керівникові. Аналіз відповідей дозволив скласти узагальнений портрет керівника. Це має бути людина з високим рівнем культури, компетентна, працездатна, емоційно стабільна, з організаторськими здібностями. Вона повинна вміти прислухатися до думки підлеглих, піклуватися про них, бути тактовною, знати сучасні управлінські підходи, мати економічне чуття. На підставі цих рис з урахуванням розробок науковців інституту було підготовлено портрет ідеального керівника, який був переданий респондентам. Їм було запропоновано методом самооцінки вибрати з якостей ідеального керівника ті, що притаманні саме їм. Після відповідних обчислень було одержано перелік респондентів, що мають адекватну, високу та низьку самооцінку.
   Другий етап дослідження був присвячений історії становлення системи управління бібліотекою. Щоб дати об'єктивну оцінку системі управління бібліотеки на сучасному етапі, визначити перспективи її розвитку, перш за все потрібно простежити її еволюцію. Саме тому було розглянуто управлінську діяльність бібліотеки починаючи з 1957 року. Вивчення здійснювалося шляхом аналізу звітів про роботу бібліотеки. Протягом усієї історії розвитку навчального закладу бібліотека успішно розвивалася і постійно була в центрі культурного і наукового життя закладу освіти.
   Результати дослідження були заслухані на адміністративній раді інституту.
   В якості прикладу науково-дослідної діяльності бібліотеки інституту можна привести ще декілька наукових досліджень, що були здійснені бібліотекою у 2012 та 2013 роках.
    У лютому 2012р. бібліографом Коровецькою О.В. було проведено аналіз бібліографічної частини навчально-методичних посібників науково-педагогічних працівників інституту, які видаються у НМЦ "Укоопосвіта". Під час проведення аналізу щодо даного дослідження, викладачам були надані практичні рекомендації щодо складання бібліографічної частини навчально-методичних посібників, а також рекомендовано звертати увагу на зміни нормативів щодо оформлення наукових робіт. Запроповано також враховувати поповнення фонду новою літературою та наявність інформаційних технологій, що пропонує бібліотека.
    Два останніх роки співробітниками бібліотеки проводиться моніторинг публікацій викладачів і науковців інституту. Назва цього дослідження - "Аналіз документопотоку публікацій співробітників ХКТЕІ". Ціль даного дослідження: визначення безперервного потоку документів, їх накопичення, аналіз та узагальнення даних про розвиток тематичного документопотока.
    У результаті аналізу були виділені специфічні характеристики документопотоку наукових публікацій у виші, підтверджено перевагу робіт економічного напрямку, які були опубліковані у фахових виданнях, що визначають профіль і статус інституту. Присутність в потоці публікацій іноземними мовами, їх динамічний розвиток підтверджує міжнародну взаємодію вчених інституту з зарубіжними науковими колективами, зокрема, з науковцями Гданської вищої школи бізнесу.
    Підвищення рівня задоволеності інформаційних потреб читачів безпосередньо пов'язане із збільшенням ефективності використання фонду. У 2010 році проводилося дослідження "Вивчення стану задоволення читацького попиту на літературу з економічних питань". Мета дослідження - визначення ступеня відповідності складу розділу "Економіка. Економічні науки" інформаційним запитам читачів, підвищення якості його формування.
    Робота проводилася шляхом перегляду формулярів та заповнення робочих таблиць. Було переглянуто 6 032 примірники книг. Аналіз показав, що зміни в економічній політиці країни вплинули на читацький попит. Зокрема користувачів перестала цікавити література, представлена у підрозділах "Планування соціалістичного господарства", тому було прийнято рішення про вилучення значної частини цього фонду. Зменшився попит на літературу з питань економіки промисловості та сільського господарства. Водночас зріс інтерес до літератури з питань фінансів, світової економіки, готельного та ресторанного бізнесу, маркетингу, менеджменту.
    Читачі активно зверталися до підрозділу "Економіка підприємства". У підрозділі "Економіка торгівлі" найпопулярнішими були книги з питань маркетингу та реклами.
    Проведене вивчення дозволило звільнити фонд від маловикористовуваних видань та поповнити його виданнями активного попиту.
    У червні 2012 року бібліотекарем Українець Л.М. був проведений аналіз ефективності використання у навчальному процесі інституту навчально-методичних посібників викладачів інституту, які були видані НМЦ "Укоопосвіта". Проведена робота з узагальнення статистичних даних дозволила зробити висновки щодо використання навчально-методичної літератури. У ході дослідження з’ясувалося, що посібники з низьким коефіцієнтом використання недостатньо рекомендуються викладачами. Також дослідником було з’ясовано, що наявність електронної версії опублікованих посібників впливає на коефіцієнт ефективності їх використання в залежності від кількості примірників, а також читацького призначення. Як доповнення до даного дослідження було проведено анкетування тих категорій читачів, які використовують методичні посібники в навчальному процесі на предмет їх читацьких переваг (робота з електронними посібниками або традиційним варіантом навчально-методичного посібника).
   Одним із джерел задоволення інформаційних потреб науково-педагогічних працівників та студентів є періодичні видання, які надають найоперативнішу інформацію. Тому щорічно директором бібліотеки проводиться дослідження "Аналіз використання періодичних видань користувачами бібліотеки ХКТЕІ". У ході дослідження визначається:
  • місце періодичних видань у фонді бібліотеки;
  • використання періодичних видань у науковому, навчальному та виховному процесі інституту;
  • кількісний та якісний склад фонду періодичних видань бібліотеки.
   Як відомо, обслуговування читачів можна вважати ефективним лише за умов максимально повного задоволення їх інформаційних потреб і запитів, а основною передумовою цього є правильно сформовані фонди, що відповідають потребам і запитам та каталоги і картотеки, які всебічно розкривають фонди, адже ефективність використання фонду безпосередньо залежить від постійного вдосконалення пошукового апарату. Тому ведеться і постійно поповнюється електронний каталог, створено базу даних картотеки періодичних видань та картотеки статей періодичних видань.
   Також бібліотека є учасником круглих столів, семінарів, наукових конференцій, які організовуються і проводяться на базі інституту. Це Всеукраїнський науково-практичний круглий стіл "Практика як основоположна складова підготовки фахівців галузі знань "Економіка та підприємництво": діалог із роботодавцями" (грудень 2009 рік); Всеукраїнський науково-практичний семінар "Суспільний сектор економіки України в ситуації системних змін ХХІ століття" (червень 2010 рік); Міжнародна науково-методична конференція "Забезпечення наступності змісту в системі ступеневої вищої та післядипломної освіти: українські традиції та Європейська практика" (жовтень 2012 рік); Міжнародна науково-теоретична конференція молодих учених, аспірантів, студентів "Творчий пошук молоді – курс на ефективність" (лютий 2014 рік) тощо.
    В межах проекту "Я і моя маленька батьківщина" триває робота бібліотеки з вивчення історії нашого краю в його персоналіях у розрізі районів Хмельниччини. У кінцевому результаті дослідження планується видати збірку "Я і моя маленька батьківщина", упорядниками якої будуть діти і вчителі Хмельниччини.
    Таким чином, можна виділити основні напрямки науково-дослідницької роботи, що реалізується бібліотекою Хмельницького кооперативного торговельно-економічного інституту, а саме:
  1. cоціологічні, присвячені вивченню користувачів як інформаційного середовища бібліотеки вищого навчального закладу;
  2. фондознавчі, документознавчі, спрямовані на розкриття та аналіз бібліотечного фонду;
  3. історичні, що розкривають історію розвитку як навчального закладу, так і бібліотеки;
  4. дослідження, присвячені питанням автоматизації бібліотечних процесів та вдосконаленню бібліотечних технологій;
  5. дослідження, спрямовані на поліпшення управління бібліотекою, вивчення її кадрів.

    І на завершення варто наголосити, що наукова робота має велике значення в діяльності будь-якої бібліотеки, тим більше вишівської. Вона дає можливість творчого і професійного розвитку не тільки окремих бібліотекарів-практиків, але й цілих бібліотечних колективів, вирішуючи завдання стратегічного планування діяльності бібліотеки, створюючи позитивний імідж як в середині вузу, так і серед бібліотечного товариства загалом.


Список використаної літератури:

1. Библиотечное дело: терминол. слов. – М.,1986. – С. 25

  Наші координати: м.Хмельницький
вул. Кам'янецька 110/1
тел.: 77-30-38;
    e-mail