Актуалізація проблем застосування
маркетингових технологій і створення умов
для інноваційного розвитку економіки —
це головне питання IV- Міжнародної науково-практичної конференції, яка відбулася з 9-11 грудня 2009 року у Хмельницькому національному університеті
Сучасний стан економіки України, її інтегрованість до світового господарства зумовлює необхідність підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств. Але при роботі як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринку підприємства постійно стикаються з проблемами, джерелом виникнення яких є вплив зовнішнього оточення, яке характеризується мінливістю, непередбачуваністю та надзвичайною нестабільністю, і яке особливо проявляється у період сучасної економічної кризи. За таких складних умов ключовим чинником успішного функціонування, розвитку, а подекуди і виживання підприємства, є швидкість і адекватність реакції його керівництва на зміни, що відбуваються у зовнішньому середовищі.
Підприємства змушені пристосовуватися до таких змін шляхом пошуку нових ринків, удосконалення асортименту продукції та підвищення її якості. Кризові явища призвели до суттєвого зниження інноваційної активності підприємств у сфері високотехнологічного виробництва. Головною причиною такого становища є відсутність стратегічного бачення подальшого розвитку. Як свідчить досвід останнього десятиріччя, найбільш успішними виявилися бізнес-структури, які в своїй діяльності використовували не лише інноваційний, але і маркетинговий підходи. Все це робить надзвичайно актуальним та своєчасним формування стратегічної парадигми інноваційного маркетингу, саме цьому головному питанню і була присвячена конференція у м. Хмельницькому, організаторами якої виступили кафедра маркетингу Хмельницького національного університету, кафедра маркетингу і логістики Національного університету "Львівська Політехніка"; Хмельницький кооперативний торговельно-економічний інститут і Українська асоціація маркетингу.
Проведення конференції було приурочено ювілейним подіям, а саме: 15-річчю факультету бізнесу Хмельницького національного університету.
На конференцію надійшли доповіді більше, ніж 150 науковців і фахівців з маркетингу провідних вищих навальних закладів України міст Києва, Львова, Харкова, Донецька, Луганська. Одеси, Сум, Житомира, Херсона, Рівного, Чернівців, Луцька, Полтави і Хмельницького, а також представники різних наукових шкіл з Німеччини, Польщі, Росії і Словаки.
З привітальним словом перед учасниками конференції виступив проректор з науково-педагогічної роботи Хмельницького національного університету, доктор економічних наук, професор Михайло Войнаренко.
На пленарному засідання з доповідями виступили відомі вчені і фахівці з маркетингу.
Доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри менеджменту організацій Національного університету "Львівська Політехніка" Наталія Чухрай у доповіді довела необхідність розвитку інструментарію стратегічного маркетингу і застосування маркетингових технологій для створення нових ринкових просторів.
Доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри економіки підприємства та підприємництва Хмельницького національного університету Олівер Орлов у доповіді "Витрати і ціни на нову продукцію виробничо-технічного призначення" обґрунтував актуальність застосування противи-тратного підходу до формування цін на нову продукцію, а також розглянув системний зв'язок між складовими витрат та ціною, який дозволяє прогнозувати зміни показників при різних рівнях активності підприємства.
Доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри маркетингу і логістики Національного університету "Львівська політехніка" Евген Крикавський зупинився на основних критеріях оптимізації мережі поставок, дослідив їх на прикладі різних об'єктів стратегічних рішень і запропонував механізм інтеграції рішень у процесі проектування ланцюга поставок. Доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри економіки і маркетингу Донецького національного технічного університету Олександр Кендюхов запропонував свій погляд на філософію сучасного маркетингу, поставивши питання важливості збереження і розвитку духовності людини, яка під впливом маркетингу у суспільстві необмеженого споживання, відступає на другий план, і підкреслив важливість переміщення зусиль маркетингу у сферу формування культури і духовності людини.
Доктор економічних наук професор, завідувач кафедри менеджменту і маркетингу Херсонського національного технічного університету Галина Савіна у доповіді зупинилася на особливостях маркетингової концепції партнерських взаємовідносин в системі агрофірми, підкреслила, що сучасні тенденції у маркетингу взаємовідносин вказують на зростання уваги до потреб кожної ор-ганізації-споживача і зміцнення стосунків "поста-чальник-покупець". Партнерські взаємовідносини стають найважливішим ресурсом підприємства, в якому інтегровані інтелектуальні та інформаційні ресурси. За думкою доповідача партнерські стосунки краще розвиваються у формі добровільних об'єднань (кластерів). При цьому найбільш складним завданням для підприємств є вибір партнерів і формування кластерів.
Завершальна доповідь пленарного засідання конференції кандидата економічних наук, доцента, завідувача кафедри маркетингу Хмельницького національного університету Світлани Ковальчук була присвячена проблемам вірусного маркетингу, який є новим інструментом просування продукту за допомогою використання нестандартних елементів реклами і гумору, іноді таких, що шокують публіку, але добре сприймаються нею і легко запам'ятовуються. Вірусний маркетинг є малозатратним інструментом маркетингових комунікацій. За допомогою вірусного маркетингу можна добитися у сотні разів більшої віддачі, ніж від звичайної реклами. При
цьому, як і звичайна реклама, вірусний маркетинг особливо потребує кре-ативної ідеї і правильного"вибору місця розміщення.
В роботі конференції також прийняли участь: доктор економічних наук, професор, ректор Вищої школи підприємництва і управління Роман Патора (м. Лодзь, Польща); доктор наук із Вищої фахової школи Кльозе Курт (м. Лємго, Німеччина); доктор економічних наук, професор, ректор Вищої школи ринкового управління та іноземних мов Анджей Німанський (м. Катовіце, Польща); доктор економічних наук, генеральний директор Української асоціації маркетингу Ірина Лілик; доктор економічних наук, доцент кафедри маркетингу Сумського державного університету Олександр Телстов; доктор економічних наук, професор Харківського національного університету радіотехніки Юрій Костін; кандидат економічних наук, доцент, декан факультету торговельних підприємств та міжнародної економіки Чернівецького торгово-економічного інституту КНТУ Олег Бурдяк; кандидат технічних наук, доцент, перший проректор Хмельницького кооперативного торгово-економічного інституту Володимир Кулик та ін.
На пленарному засіданні конференції крім науковців виступили практики, а саме: Валерій Іванюк, помічник директора з маркетингу і рекламі Хмельницької філії ЗАТ КБ "ПриватБанк"; Андрій Демидов, провідний фахівець, ХОД ВАТ "СК Універсальна" та ін. В їх доповідях увага акцентувалася на практичному використанні маркетингових технологій в діяльності фінансових установ.
Робота конференції у секціях проводилася за такими науковими напрямами:
Стратегічна парадигма інноваційного маркетингу.
Актуальні проблеми застосування теорії і практики маркетингу.
% Інноваційні технології у банківському й страховому маркетингу та логістиці.
Теорія і практика маркетингу у торгівлі та ресторанному господарстві.
Маркетинг-менеджмент: концептуальні підходи і перспективи розвитку.
Загальні економічні тенденції інноваційного розвитку в умовах інтегра
ції в міжнародний економічний простір.
Окремі питання з проблеми застосування новітніх маркетингових технологій розкрили у своїх доповідях на секційних засіданнях кандидати економічних наук, науковці: Лілія Бичкова, Руслан Бойко, Віталій Карпенко (Хмельницький національний університет); кандидат технічних наук, доцент, докторант кафедри менеджменту Волинського національного університету водного господарства та природо використання Петро Скрипчук; начальник кафедри тилового забезпечення Академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного Руслан Сапіга та ін.
В рамках конференції відбулося засідання міжрегіонального круглого столу "Сучасний стан та перспективи України в аспектах глобальних маркетингових тенденцій", який організовано за підтримки Всеукраїнської спілки вчених-економістів (ВСВЕ). Круглий стіл проведено в рамках процесу розробки Стратегії соціально-економічного розвитку України "Нова економіка".
ГОЛОВНІ ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ:
Світова економічна криза як результат глобальних маркетингових
тенденцій.
Головні напрями міжнародній конкуренції: загрози та можливості
національної економіки.
Пріоритети національного економічного розвитку.
В засіданні круглого столу прийняли участь відомі вчені-економісти Західної України, Донеччини, Харківщини, Сумщини та Херсонщини, представники ділових кіл та громадськості, у тому числі:
% голова ВСВЕ, ден. Олександр Володимирович Кендюхов,
% голова Хмельницької обласної організації ВСВЕ, завідувач кафедри маркетингу Хмельницького національного університету, к.е.н., доцент Ковальчук СВ.,
% директор ХМКП "Хмельницькінфоцентр" Андріїшина В.В.,
% директор департаменту економіки Хмельницької міської ради Литовка Л.Л.,
% професор кафедри економіки Хмельницького національного університету, ден. Лук'янова В.В.,
% докторант кафедри економіки підприємства та підприємництва Хмельницького національного університету, к.е.н., доцент Гончар О.І.,
% директор ВАТ "КБ Даніель" у м. Хмельницькому Мерзенюк О.В.,
% декан Чернівецького торговельно-економічного інституту КНТЕУ, к.е.н., доцент Бурдяк О.М.,
професор Сумського державного університету, д.е.н. Тєлєтов О.С.,
професор Харківського національного університету радіоелектроніки, ден. Костін Ю.Д.
проректор з наукової роботи Хмельницького кооперативного торговельно-економічного інституту, д.і.н., професор Кабачинський М.І.,
завідувач кафедри маркетингу і логістики Національного університету "Львівська політехніка", д.е.н., професор Крикавський Є.В..
% проректор з науково-педагогічної роботи, завідувач кафедри обліку та аудиту Хмельницького національного університету, д.е.н., професор Войнаренко М.П.,
% завідувач кафедри менеджменту організацій Національного університету "Львівська політехніка", д.е.н., професор Чухрай Н.І.,
% завідувач кафедри менеджменту та маркетингу Херсонського національного технічного університету, д.е.н., професор Савіна Г.Г.,
% перший проректор Хмельницького кооперативного торговельно-економічного інституту, к.т.н., доцент Кулик В.М.,
завідувач кафедри економіки підприємства та підприємництва Хмельницького національного університету, д.е.н., професор Орлов О.О..
генеральний директор ВАТ "АК Адвіс", голова об'єднання організацій роботодавців, голова Хмельницького обласного союзу промисловців і підприємців Дунець І.І.,
директор Хмельницької філії ПАТ КБ "ПриватБанк" Браніцький Ю.О.
На круглому столі було обговорено Концепцію українського економічного дива, розроблену ВСВЕ, яка в цілому отримала схвалення учасниками круглого столу. Прийнято рішення щодо подальшої розробки основних положень Концепції та широкого висвітлення і поширення її ключових ідей в громадських колах.
Підсумовуючи роботу конференції, можна зазначити, що зацікавленість науковців проблемами застосування інноваційних маркетингових технологій у різних сферах економіки постійно зростає, поширюється "географія" учасників конференції, збільшується їх кількість. Все це є яскравим підтвердженням актуальності і необхідності проведення таких конференцій на регулярних засадах.
Конференція пройшла успішно. Учасники одержали нову інформацію, презентували результати своїх досліджень і висунули рекомендації щодо проведення подальших досліджень з проблем маркетингових інноваційних технологій.
Наталія МАЙОРОВА