Публікації до 75-річчя від дня народження
КУЗЬМЕНКО АНАТОЛІЯ ГРИГОРОВИЧА,
д.т.н., проф., головного редактора журнала "Проблеми трибології"
КОРОТКИЙ НАРИС НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Народився 28 квітня 1936 року в селі Тузли Ічкинського району Кримської області. В 1959 році закінчив Дніпропетровський інститут інженерів залізничного транспорту (ДПТ) за спеціальністю "Локомотиви і локомотивне господарство" з кваліфікацією інженер-механік.
Після закінчення інституту 12 років працював на Брянському машинобудівному заводі як інже-нер-конструктор, дослідник. За цей час закінчив аспірантуру за заочною формою навчання і в 1971 році захистив кандидатську дисертацію на тему "Дослідження контактної міцності і напруженого стану полімерних втулок підшипників ковзання розсувних колісних пар рухомого складу залізниць" за науковою спеціальністю 05.161 "Машинознавство і деталі машин".
Після захисту дисертації почав працювати в Брянському інституті транспортного машинобудування на кафедрі динаміки і міцності машин і деталей машин. Протягом 17 років працював на цій кафедрі, брав активну участь у становленні спеціальності "Динаміка та міцність машин". Викладав різні курси дисциплін, зокрема теорію пружності, теорію пластичності і повзучості, стійкість елементів конструкцій, математичне моделювання, чисельні методи, експериментальні методи, механіку руйнування тощо, що дало можливість добре засвоїти методи механіки твердого і деформованого тіла.
Під час роботи на кафедрі виконав експериментальні та теоретичні дослідження за темою "Наукові основи розрахунково-експериментальних методів оцінки напруженого стану і довговічності циліндричних опор ковзання". В 1986 році в Інституті машинознавства АН СССР імені А.Н. Благонравова захистив докторську дисертацію за двома науковими спеціальностями: "Динаміка, міцність машин, приладів і апаратури" (01.02.06), "Тертя та зношування в машинах" (05.02.04); опоненти д.ф.-м.н. В.М. Александров, д.т.н. Ю.Н. Дроздов, д.т.н. Н.А. Буше. Звання професора кафедри динаміки і міцності машин отримав у 1989 році.
В 1989 році був запрошений у Хмельницький технологічний інститут побутовою обслуговування (сьогодні Хмельницький національний університет) на посаду завідувача кафедри для впровадження нової спеціальності "Тертя і зношування в машинах", на той час єдиної в Україні. Спеціальність відкрили в 1991 році. В подальшому, після реформи вищої школи в Україні, спеціальність була сформована на основі кваліфікаційного рівня бакалавр "Зварювання" і почала називатися "Технологія і обладнання відновлення та підвищення зносостійкості деталей машин і конструкцій".
За 15 років становлення та розвитку спеціальності на кафедрі зносостійкості та надійності машин здійснено десять випусків, загальною кількістю більше 300 спеціалістів.
Готуючи студентів цієї спеціальності, викладав різні курси дисциплін, в тому числі: трибо-техніку та основи надійності, автоматичне керування зварюванням, проблеми трибології автомомбіля, напруження зварювальних конструкцій, надійність машин, основи наукових досліджень. З більшості дисциплін видані методичні та навчальні посібники.
Після захисту докторської дисертації наукова робота продовжувалась у напряму створення моделей і методів розв'язку задач контактної механіки і їх практичного використання.
Серед розроблених математичних моделей найважливішими є моделі:
просторового контактного середовища;
встановленого і невстановленого зношування з методикою експериментального визначення їх
параметрів;
статистичні, масштабного фактора при втомі та зношуванні;
ізохронні, накопичення втомного пошкодження і зношування;
- математичної теорії сенситивів з оцінкою точності визначення параметрів моделей.
Найважливішими науковими результатами, отриманих при вивченні проблем контактної меха
ніки є:
метод еквівалентної піддатливості з узагальненням його в метод алгебраїчних рівнянь роз
возку контактних задач;
варіаційно-експериментальний метод з його окремим видом - методом експериментально-
теоретичної рівноваги;
-узагальнення метода Герца і розвиток його для розв'язоку квазигерцівських (великого розміру за однією координатою) задач;
метод розв'язку задач для квазигерцівського контакту зі зношуванням;
метод кінцевих елементів для розв'язку контактних задач з використанням механіки контакт
ного середовища;
система методів розв'язку зворотних контактних задач як основа для методів випробувань на
зношування зразків зі змінною площадкою;
- система методів оцінки властивостей мастильних матеріалів за умов граничного тертя.
Розроблені методи контактної механіки використані для розв'язку контактних задач для різних
вузлів тертя: підшипників ковзання і кочення; опор вертіння; ріжучого інструменту по металу, дереву та камінню; зношуванню тканин тощо.
Останнім часом проводяться роботи для створення прикладної теорії твердості і основ контактної механіки поверхнево-пластичної обробки матеріалів.
За результатами наукових досліджень опубліковано більше 300 робіт.
Праці з тертя та зношування особливо активізувалися з березня 1996 року, коли у Хмельницькому національному університеті був створений міжнародний науковий журнал "Проблеми трибології". За 15 років існування журналу видано 60 повноцінних номерів, по суті книг, спеціалізованих по тертю та зношуванню.
Журнал, безумовно, сприяє захисту багатьох кандидатських і докторських дисертацій працівниками ХНУ та інших вищих навчальних закладів, вирішенню проблеми підготовки кваліфікованих кадрів з тертя та зношування в Україні.
Квітень 2011 p., м. Хмельницький