"Хмельницька дизайнерська школа, як завжди, на висоті..."

   Двічі на рік: навесні та восени п'ятий рік поспіль у Львові проходить Тиждень моди. Форум набув статусу міжнародного, але хмельничани відвідали його вперше на запрошення одного з головних організаторів фестивалю, відомого дизайнера —Петра Нестеренка-Ланька. Цього року Lviv Fashion Week покликав молоді таланти з інших міст на показ авангардних колекцій та конкурс "Саботаж". Це проект для підтримки молодих дизайнерів, який Lviv Fashion Week проводить втретє у партнерстві з Міжнародним конкурсом дизайнерів одягу "The Golden Thread" ("Золота Нитка", Польща).
   "Показ проходив камерно і тому було дещо незвично і хвилююче — без постановок і спецефектів, — розповіла викладач Хмельницького національного університету Оксана Стрижова. — Ми возили до Львова шість колекцій: "Мінус двадцять" Наталії Сойко, "Анатомія часу" Ірини Карун, "Анатомія без цензури" Ірини Поліщук, "Вісники небес" Валерії Карлікової, "Час полювання" Юлії Тян та "Альтернативне тіло" Юлії Савкіної. Жодна з колекцій, а ми відкривали показ, без сумніву, не залишилася без уваги. Це було видно з реакції глядачів у залі".
   Показ конкурсних робіт учасників "Саботажу" відкрив четвертий день львівського Тижня моди весна/літо-2012. Всього на участь у конкурсі заявки подали більше 30 дизайнерів, а змагались 16 молодих талантів з різних областей України. Від хмельничан взяла участь у "Саботажі" Юлія Савкіна з колекцією "Альтернативне тіло". Кваліфіковане журі звертало увагу на те, як бачать моду молоді дизайнери, як вони вирішують питання крою, настільки оригінальні в колекції силуети, чи цікаві художні рішення та аксесуари. Кращі колекції були відзначені нагородами, серед яких — участь у наступному Lviv Fashion Week, грошова премія, спеціальні нагороди від журналу "Ательє" (fashion-story в журналі та річна підписка на журнал), від компанії "Текстиль Контакт Львів" та інших партнерів львівського Тижня моди. Гран-прі, а відтак участь у фіналі Міжнародного конкурсу дизайнерів одягу "The Golden Thread", виборола львівська дизайнерка Уляна Недошитко, яка представила колекцію "Мирний воїн". Юлії Савкіній дісталося перше місце та грошова премія в сумі п'ять тисяч гривень.
   Міжнародний фестиваль "Текстиль і мода-2011"
   Цей молодий форум проходив у  Донецькому  академічному державному театрі опери та балету ім. А.Солов'яненка.
   Авторитет фестивалю настільки виріс, що отримати запрошення на участь у конкурсному показі однаково почесно як для молодих дизайнерів, так і для іменитих модельєрів. Донеччани люблять виставки-продажі, бо відомо, що тільки раз на рік і тільки тут можна придбати ексклюзивні обновки, тканини та аксесуари. А для тих, хто працює на показі колекцій, — це блискучий шанс просунутись у творчості, бізнесі, бо якщо авторитет такого рівня, як В'ячеслав Зайцев, визнав, що колекція чудова, то це дійсно так. А далі — диплом лауреата форуму моди, фото з метром моди — найкраща реклама для відкриття власної справи. Цей шлях пройшли десятки призерів та володарів лауреатських дипломів форуму. За свою дев'ятирічну історію фестиваль у Донецьку став стартовим майданчиком розвитку дрібного та малого бізнесу, місцем зустрічі для друзів і налагодження контактів — всього, що гарантує рух уперед.
   З року в рік географія учасників фестивалю розширюється. Цього року в Донецьк приїхали модельєри з Києва, Житомира, Одеси, Луганська, Хмельницького, Харкова, а також з Польщі, Росії (Москва, Іваново), Молдови (Кишинев) та Білорусі (Мінськ). Під час фестивалю вони не лише змагались, але й обмінювались досвідом, ділилися секретами майстерності, вчились одне в одного, брали участь у семінарах, "круглих столах" тощо. Як і раніше, журі очолив член-кореспондент Російської академії мистецтв, народний художник Росії, лауреат Державної премії Росії, Лауреат премії Президента Росії, доктор мистецтв, професор В'ячеслав Зайцев. У виставковій частині програми відвідувачі могли познайомитися з продукцією підприємств побутового обслуговування населення, творчістю дизайнерів, асортиментом текстильної промис -ловості. В рамках фестивалю проводилися конкурси "Краща тканина року", "Дитяча супермодель-2011" та "Краща колекція одягу" в кількох номінаціях: "Краща промислова колекція", "Краща авторська колекція", "Краща колекція для дітей", "Краща студентська колекція". Треба віддати належне організаторам фестивалю "Текстиль і мода", які зробили все, як зауважила в нашій розмові Ірина Баннова, професор, завідуюча кафедри дизайну ХНУ, керівник Студентського будинку моделей (вона й очолювала Хмельницьку делегацію), аби акцент із відомих модельєрів з їх авторськими колекціями поступово переносився на студентські роботи та дитячі номінації. І це цілком виправдано.  Адже одне із завдань фестивалю — давати дорогу молодим талантам, відкривати імена пер елективних модельєрів, дизайнерів, нові торгові марки, популяризувати вітчизняну продукцію, сприяти наповненню внутрішнього споживчого ринку новими модними і якісними товарами. Оцінюючи дизайнерські роботи фестивалю, В'ячеслав Зайцев відзначив майстерність учасників і рівень їх професіоналізму, які постійно зростають. Що ж до критики, то вона, звичайно, була, але дуже делікатна і об'єктивна.
   Хмельницька дизайнерська школа, як завше, була відзначена в числі кращих. Журі гарно відгукнулося про колекції студентів Хмельницького національного університету. "В цьому році рівень робіт багатьох дизайнерських шкіл був надзвичайно високим, — розповідає Ірина Баннова. — Це свідчить про те, що ми семимильними кроками рухаємося вперед у напрямку моди, творчої думки і фантазії. Мені, скажімо, дуже сподобалися "розумні колекції"", що приїхали з Іваново та Москви. В них надзвичайно гармонійні конструкції, кольорова гама, використані матеріали... Роботи виглядають не як студентські, а як цілком зрілих майстрів-професіоналів..."
   Як завжди, неперевершеними були майстер-класи В'ячеслава Зайцева! Він не лише розкривав секрети зал своєю доброзичливістю та позитивною енергією. Показав метр моди дві свої колекції, які готував на Тижні моди в Росії. Це традиційно чоловічі та жіночі ансамблі — чудові й високоякісні. "В'ячеслав Зайцев — знавець жіночої душі, потаємних жіночих бажань. Він дійсно вміє гарно одягати жінку", — резюмує Ірина Мусіївна.
   Гарне враження справило на хмельничан і знайомство з містом-мільйонником. Особливу цікавість викликали ковані скульптури у місцевому парку. "Ми провели своєрідну паралель між нашим містом і Донецьком. Адже і Хмельницький може похвалитись незвичними скульптурами, автор яких — заслужений художник України Микола Мазур. "Віра Надія Любов" — його остання робота, монумент, якого не має жодне місто України, і я впевнена, він буде не лише окрасою, а й візитівкою міста, що прагне надалі розвиватися в культурному плані. Головне, аби місцева влада підтримувала наших митців", — з надією в голосі каже Ірина Баннова.
   Харків і VI Міжнародний форум "Дизайн-освіта-2011"
   Раніше це був форум дизайнерських шкіл України, на який з'їжджались усі вузи, які професійно готують дизайнерські кадри для вітчизняної легкої промисловості. Серед цьогорічних учасників — 27 представників як іменитих шкіл, відомих ще на теренах Радянського Союзу, так і нових, у яких ще зовсім небагата історія та напрацювання. Вони представляли дипломні роботи 27 вищих дизайнерських шкіл країни. Програма форуму передбачала огляд-конкурс дипломних робіт та проектів, виконаних студентами різних освітньо-кваліфікаційних рівнів (бакалавр, спеціаліст та магістр), науково-методичну конференцію професорсько-викладацького складу та молодих вчених, конкурс академічного малюнка провідних художніх академій України, студентську науково-практичну конференцію "Проблеми і перспективи дизайну і образотворчого мистецтва", презентацію наукових та методичних видань, "круглі столи"…
   Щодо огляду-конкурсу дипломних робіт та курсових проектів, то він проводився за номінаціями: промисловий дизайн, графічний дизайн, мультимедійний дизайн, дизайн архітектурного середовища, дизайн інтер'єру, дизайн меблів, дизайн текстилю та одягу. Хмельницький національний університет, крім робіт з дизайну одягу, вперше представив роботи з графічного дизайну і реклами, а також дизайну інтер'єру і меблів. "Хоча досвід хмельничан у цьому напрямку не великий, але все-таки є. В минулому році на конкурсі, який проводив Черкаський технологічний університет, студенти нашого вузу завоювали гран-прі з графічного дизайну та реклами. Це був дипломний проект Оксани Мазур. Що ж до цьогорічних перемог студентів ХНУ, то їх багато. Дизайнери одягу вибороли чотири перших і чотири других місця. Гарно спрацювали інтер'єрники. На їх рахунку три дипломи II ступеня та три дипломи III ступеня. Роботи графіків отримали другі та треті місця. За колекції одягу маємо похвалу від організаторів конкурсу, — ділиться враженнями Ірина Баннова. — І хоч рівних нам на сьогодні не було, проте я відзначаю, як швидко розвивається харківська школа дизайну. У них чудова підготовка фахівців, гарні традиції і вони налаштовані на розвиток. А тому я перша з членів журі запропонувала присудити гран-прі колекції харків'ян. Вони її заслужили по праву".
   Під час роботи "круглого столу" учасники обговорювали проблеми підготовки спеціалістів з дизайну. Адже, незважаючи на те, що нині багато вузів відкрили факультети з цієї спеціальності, питання якості фахівців цього напрямку не перестає бути актуальним. Харківська державна академія дизайну і мистецтв виступила ініціатором підвищення кваліфікації викладацького складу для факультетів дизайну.
   На честь 90-ліття вузу, що приймав форум, кожен учасник отримав подарунок від господарів.
   "Без сумніву, що і фестивалі, і конкурси, і покази дають можливість молодим талантам проявити себе і розкрити свій дизайнерський потенціал, — підсумовує розповідь про творчі здобутки своїх вихованців Ірина Баннова. — Студенти у захопленні, бо такі фестивалі допомагають отримати безцінні додаткові знання і досвід з обраної спеціальності, які згодяться для написання курсових і дипломних робіт, а також даватимуть поштовх розвиватись, аби стати справжніми профі у майбутньому. Працювати є над чим. Головне, аби колекційні роботи дизайнерів викликали інтерес у широкого загалу. Тобто ми маємо перебудувати свою роботу зі студентами так, щоб роботи були ексклюзивними, креативними, але їх могли носити в повсякденному житті. Від суто фантазійних та авангардних — до таких, які подобатимуться звичайним людям. Таким чином, ми будуватимемо вітчизняну моду і сприятимемо її поширенню в Україні".
   Вікторія СТАНДРІЙЧУК