Наталя Бідюк,
завідувач кафедри
практики іноземної мови
та методики викладання
Хмельницького національного університету
На обґрунтування концептуальних засад розвитку порівняльної професійної педагогіки спрямована діяльність дослідників Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України. Ще у 1993 році всьому академічному інституті було створено відділ порівняльної професійної педагогіки і психології. Науковці здійснили аналіз сучасних теоретичних підходів до підготовки педагогічного персоналу для закладів професійної освіти в зарубіжних країнах; було охарактеризовано національні системи підготовки педагогічних кадрів і виробничого персоналу в умовах європейської та євроатлантичної інтеграції; узагальнено досвід країн ЄС у галузі розробки системи кваліфікацій; виявлено прогресивні тенденції, які полягають в розробці механізмів порівнюваності рівнів професійної освіти, кваліфікацій і дипломів.
На наше переконання, творча наукова співпраця вітчизняних і зарубіжних компаративістів можлива на основі створення інституцій (центрів, товариств, наукових осередків) у різних регіонах України для координації компаративістських досліджень, обміну досвідом та практичної реалізації наукових здобутків з порівняльно-педагогічних досліджень. Не є винятком Хмельницька область. Починаючи з 2000 року у Хмельницькому національному університеті активно здійснюються фундаментальні, новаторські порівняльно-педагогічні дослідження з актуальних проблем порівняльної професійної педагогіки: "Розвиток змісту та форм організації підготовки бакалаврів інженерії в університетах Великої Британії", "Теорія і практика професійного навчання безробітних у США" (Н. Бідюк), "Професійна підготовка магістрів технічного перекладу у США" (О. Мартинюк), "Підготовка майбутнього вчителя до виховання толерантності в учнів старшої школи США" (О. Орловська), "Система підготовки бакалаврів гуманітарних наук з іноземної мови в університетах США" (І. Пасинкова) тощо. З огляду на це виникла потреба у створенні Центру порівняльної професійної педагогіки спільно з Інститутом педагогічної освіти та освіти дорослих НАПН України.
Основні напрями діяльності Центру: сприяння розвитку порівняльної професійної педагогіки як наукової галузі й навчальної дисципліни в Україні; здійснення наукових досліджень з актуальних проблем порівняльної професійної педагогіки; налагодження зв'язків з міжнародними організаціями, асоціаціями, фондами, освітніми установам різних країн світу; організація міжнародних науково-практичних конференцій та семінарів; обмін молодими науковцями, студентами; участь у створенні та діяльності Всеукраїнської ради порівняльно-педагогічних товариств. Центр має п'ять секторів: організації порівняльних досліджень з актуальних проблем підготовки та перепідготовки кадрів країн світу та України; розробки та підготовки проектів щодо розвитку професійної освіти і технологій підготовки та перепідготовки фахівців; редакційно-видавничий, комп'ютерний; організації та проведення міжнародних заходів; експериментальної перевірки результатів проведених досліджень.
Плідним механізмом підтримки інтеграційних процесів в освіті є видання наукового часопису "Порівняльна професійна педагогіка". Його головна місія - творча дискусія, наукова співпраця вітчизняних і зарубіжних компаративістів з метою обміну ідеями, досвідом та практичною реалізацією наукових здобутків.
Немає сумніву, що відкриття таких центрів у різних регіонах нашої країни сприятиме інтенсифікації розвитку вітчизняної порівняльної професійної педагогіки, забезпечить ефективний науковий супровід реформ у системі освіти, стане достойним внеском у розвиток українського суспільства.
|