РУКОТВОРНІ БАРВИ

    У Хмельницькому національному університеті весну провели традиційно: святковим шестям з модного подіуму XXI Всеукраїнського конкурсу молодих дизайнерів одягу "Барви Поділля-2013".
    Біографія не просто модного, а швидше мистецького конкурсу уже давно стала історією самого університе¬ту, так само, як і Студентський будинок моделей, шко¬ла манекенниць, які уже понад два десятиліття діють при університеті і які свого часу заснувала талановита і креативна особистість — професор кафедри дизайну Ірина Баннова, котра й донині залишається головним організатором всеукраїнських "Барв Поділля".

   Традиційно на конкурс до Хмельницького приїздять молоді дизайнери, художники одягу з різних університетів України, зарубіжжя. Цього року з хмельничанами, господарями подіуму, змагались молоді українські модельєри з Вінниці, Дніпропетровська, Кривого Рогу, Мукачевого та Чернівців. Звичайно, найбільше учасників було серед хмельничан: адже на конкурс активно працюють всі кафедри інституту технологій, дизайну та сервісу ХНУ.
   Фешен-індустрія усе впевненіше розширює кордони свого простору. І ми уже збагнули, що стильний одяг — не просто модна річ, а дзеркало нашої особистості. Адже в шаленому ритмі життя, у розмаїтті світу, який нині став масово доступним, усе більше хочеться зберегти свою індивідуальність. Адже крізь одяг бачимо не обриси тіла, а й обриси душі. Хто ми? Ну чому ми повинні ходити у турецькому одязі "під Францію", у китайському взутті — "під Італію"? А ми де? Звісно, дефіле високої моди не перенесеш на вулицю, а одяг, який швидше назвеш художнім образом, фантастичним витвором, а не зразком для повсякдення, не одягнеш на роботу чи вечірку. Але тенденції моди — це світогляд, який формує обличчя сучасності, образ сучасного покоління.
   Які ж ці тенденції? їх і демонстрували на подіумі, захищали в авторських проектах молоді конкурсанти. А вже виставляло оцінки журі з представників різних вишів, модельних шкіл України, яке кілька років підряд очолює народний художник України Микола Мазур. Всього на відбірковий тур було представлено 54 колекції та 22 ансамблі одягу на конкурс однієї сукні. До фіналу дійшли 29 колекцій та 10 конкурсних суконь, хоча всі ідеї були, без сумніву, цікаві і креативні.
   — Нам дуже приємно, — ділиться враженнями Ірина Баннова, яка тривалий час очолювала кафедру дизайну ХНУ, — що одинадцять призових місць дісталося, за висновком журі, нашій кафедрі, яка дуже потужно працює у цьому напрямі. Це означає, що Хмельницька школа успішно займається мистецькими, дизайнерськими пошуками. Втім конкурс — не лише змагання, а й можливість поділитись досвідом, почерпнути нові ідеї. А цього року їх було чимало, особливо у напряму актуальної моди, де було представлено найбільше, 16 колекцій.
   Уже самі номінації розповідають про напрям і актуальність модних ідей: "Фольк", "Власний погляд", "Є ідея!", красномовні й назви колекцій: "Мальви", "Містична реальність", "Вишнева спокуса", "Журавка", "Прибульці з минулого", "Метафоричні ігри", "Райська пташка", "Симфонія пристрасті", "Сплети свою мрію", "Сила музики", "Дівчина з майбутнього" та ін. Спостерігати за модним дійством цікаво усім, не лише знавцям і фанатам моди. Адже на сцені актового залу в конкурсні дні відбуваються справжні яскраві вистави: з сюжетами, композиційною побудовою показу. І якщо у драматичній виставі на сцені дійство ведуть актори, то на фешен-показах високої моди "грає" одяг, хоча одягом важко назвати складні композиції в інтригуючій подачі акторів-моделей.
   Переважна більшість експонованих композицій — багатопланова, тобто легко трансформуються з одного образу в інший, і ця зміна завжди вражає несподіваними дизайнерськими рішеннями. Щоб таке виробляти з одягом, потрібно володіти не лише фантазією, а й неабиякою майстерністю. Пам'ятаєте, як герой популярної радянської комедії  приспівував:   "Главное, чтобы костюмчик сидел!". Тож перемогу здобули роботи, які і мали цікаві сюжети, і привертали увагу оригінальним рішенням, і, звичайно, гарно "сиділи".
   — Взагалі участь у дизайнерських конкурсах — задоволення не з дешевих, бо тканина, супровідні матеріали, інше вимагають коштів, — розповідає Ірина Мойсеївна. — Якісна колекція вимагає певних стандартів, а це й якісне виконання, добротні матеріали, багато елементів, виконаних вручну. Взагалі ручна, авторська робота, ексклюзив високо цінується на показах. І майстерність наших студентів дуже часто по-доброму вражає. Переважна частина робіт наших учасників — це їхні дипломні дизайнерські проекти. Я переконана, що наші випускники уже нині здатні заявити про себе у світі моди.
   У номінації "Фольк" перше місце отримала студентка ХНУ Анна Трачук. У номінації "Власний погляд" перемогла Інна Ревонюк за колекцію "Неокласика".
   "Слідами Далі" Юля Пастух перемогла у номінації "Є ідея!" Загалом 11 призових місць дісталося хмельнича-нам у напруженій конкурсній боротьбі.
   Гран-прі та швейна машинка "Зінгер" дісталися студенту кафедри дизайну ХНУ Ростиславу Русинову. Найвищим балом журі оцінило його колекцію "Рута-м'ята", яка привабила містичністю, казковістю дійства. Обличчя моделей, заховані під щільними білими вуалями, здавались містичними. Це було своєрідне фентезі: поєднання народних традицій і авторських рішень у трактуванні образів стародавніх легенд з русалками, привидами, магією.
   — За основу я взяв "Лісову пісню" з її багатою образністю, легендами, — розповідає Ростислав. — Хотів передати образ Мавки — холодний і магічний, трепетний. Очевидно, мені це вдалося.


Тетяна СЛОБОДЯНЮК