Запрошеня у світ гуманної педагогіки
Педагогіка — не стільки сфера науки, як сфера мудрості. Школа повинна берегти націю, дух народу. У школі вчитель — носій світла, учень — той, хто шукає світло. Освіта — це процес живлення душі й серця дитини всіма кращими, вищими, піднесеними, одухотвореними плодами людської культури і цивілізації. Виховання — живлення духовної осі, живлення душі. Дитина не тільки готується до життя — вона вже живе. Немає дітей — є люди зі своїм досвідом і рівнем свідомості. Система гуманно-особистісного підходу надихає вчителя на створення такого освітнього процесу, в якому дитина у самому житті навчається змінювати, поліпшувати, вдосконалювати умови цього життя, підвищувати його якість, а не пристосовуватися до вже сформованих умов. Джерелом такого прагнення повинна стати висока духовність. Вчитель є співробітником Бога, його помічником у творенні Людини.
Усі ці афористичні вислови — з лекції педагога, вченого зі світовим ім'ям, якому міжнародна спільнота 2003 року присвоїла почесне звання "Лицар гуманної педагогіки".
Днями натхненник створень нової педагогічної системи — гуманно-особистісної педагогіки, яка нині запроваджується у багатьох країнах Європи та світу, автор кількох десятків книг, академік Російської академії освіти, іноземний член Національної академії педагогічних наук України, подвижник у становленні класичної педагогіки на засадах гуманізму, духовності, творчої співпраці учителя та учня, голова Міжнародного центру гуманної педагогіки Шалва Олександрович Амонашвілі провів у Хмельницькому авторські семінари для керівників освіти, освітян області, студентів, батьків та всіх бажаючих. І Розпочав свою місію на Хмельниччині 82-річний видатний педагог та мислитель з одноденного семінару для керівників освіти "Гуманна педагогічна свідомість і педагогічна практика". Привітали Шалву Амонашвілі із уже четвертими гостинами у нашому краю міський голова Хмельницького Сергій Мельник, начальник департаменту освіти і науки, молоді та спорту облдержадміністрації Марія Гаврішко, ректор Хмельницького національного університету Микола Скиба, президент Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації гуманної педагогіки, президент Подільського культурно-просвітницького центру імені Миколи Реріха Станіслав Крук. Підтримали цей проект, наголосили промовці, облдержадміністрація та громадська рада при ній, Хмельницька міська рада, Хмельницький національний університет, Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія, Всеукраїнська культурно-освітня асоціація гуманної педагогіки, Подільський культурно-просвітницький центр імені Миколи Реріха та молодіжне культурне об'єднання "У майбутнє через культуру".
Зокрема Станіслав Крук, який запросив поважного гостя на Хмельниччину від імені асоціації гуманної педагогіки, наголосив, що ця організація діє нині майже у всіх областях України. Методи, філософія гуманної педагогіки поширені не лише в Росії, кавказьких країнах, у Прибалтиці, на просторах СНД. Нещодавно рада педагогічних вишів Європи напрацювала концепцію освіти майбутнього. На дев'яносто відсотків цей документ складається із постулатів гуманної педагогіки, які проголошені у Маніфесті гуманної педагогіки, розробленому 45 авторами Європи, Росії, України та Прибалтики на чолі з Ш. О. Амонашвілі. Цю концепцію гуманно-особистісної педагогіки планується прийняти цьогоріч у Брюсселі Радою Європи як програмний документ для подальшого розвитку освіти.
Ректор ХНУ Микола Скиба зазначив: "Університет запроваджує систему гуманної педагогіки у підготовці студентів. Для цього при закладі створено спеціальну лабораторію, що напрацьовує новітні підходи".
На підтвердження подальшої тісної взаємодії Міжнародного центру гуманної педагогіки, Хмельницького національного університету, Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації гуманної педагогіки Шалва Амонашвілі, Микола Скиба, Станіслав Крук урочисто підписали договір про співпрацю.
Зал міської дитячої школи мистецтв ледь умістив усіх бажаючих, що прийшли послухати визначного діяча сучасності. Дехто уже вчетверте: ідеї, книги Шалви Олександровича — не просто пожива для професійного становлення педагогів, це — орієнтир у сучасному техногенному, спрямованому на матеріальне, споживацьке, хижацько-індивідуалістичне, світі. Амонашвілі ж закликає звернутися до вічних принципів людського співжиття, проголошених священними духовними вченнями людства, великими вчителями, гуманістами, педагогами, котрі тримають планку високих людських духовних устремлінь, моральних законів. До них, щоб не самознищитися, повертається, мусить повернутися світ. Педагог наголошує: гуманна педагогіка неможлива без творчості духовної, без участі і розуму, і серця. І це нетрадиційна педагогіка авторитаризму, принуки, які утискують природу дитини, це — класична педагогіка плекання, розвитку духовного начала людини-творця, особистості — високорозвиненої й освіченої, здатної брати участь у прогресивних перетвореннях в державі, світі. Сучасна освіта більше спрямована на розвиток розуму, надання знань, а від виховання усувається, вважає мислитель, А для майбутнього, навпаки, важлива саме особистість з її світоглядом, духовними устремліннями. Знання, уміння, навички — їх через п'ять років не потрібно буде (адже світ стрімко технологічно розвивається), а от особистість, з її найкращими якостями — благородством, великодушністю, здатністю любити людей — це порятунок для світу. Це аксіома гуманної педагогіки, підкреслив учитель. Навів слова українського видатного педагога Василя Сухомлинського: "У бездуховній спільноті виховання не відбудеться".
Шалва Амонашвілі наголосив: із десяти педагогів зі світовим іменем, які своїм безцінним доробком дали поштовх появі і розвитку гуманної педагогіки, четверо — українці. Василь Сухомлинський, Микола Пирогов, Костянтин Ушинський, Антон Макаренко. Та ще великий мислитель Григорій Сковорода, "їх (таких, як вони) нині немає, і ніхто не заохочує, щоб вони були". Шалва Олександрович закликав керівників освіти перейнятися ідеями гуманної педагогіки, надихати, підтримувати учителів творчих, не-зашорених, які бажають і знають, як реформувати освіту задля майбутнього. Для того вони й начальники - хранителі божественних начал. Освіта ж ніколи не реформується наказами згори (скільки їх, віянь, новацій уже було), а лише змінами у свідомості, світогляді учителя — із санскриту душі, яка дарує світло.
Організатори репрезентували бібліотеку книг Шалви Амонашвілі та його соратників, перекладених українською і виданих з ініціативи Подільського культурно-просвітницького центру імені ?. ?. Реріха. "Лицар гуманної педагогіки", "Учителю, надихни мене творити", "Сповідь батька синові", "Без серця що зрозуміємо?",
"Фізика мовою серця", "Як любити дітей"... — і відомі, і нові книги користуються
великим попитом у тих, хто знає про гуманну педагогіку.
У наступні дні відбувся авторський триденний семінар Шалви Амонашвілі "Гу-манно-особистісний підхід до дітей в освітньому процесі", де учитель висвітлив філософське підґрунтя гуманної педагогіки, погляд на дитину, її розвиток, дорослішання, право на свободу, сучасні проблеми виховання та способи їх розв'язання, поділився власним досвідом та узагальненням досліджень Міжнародного центру гуманної педагогіки. А також провів показові уроки, фрагменти уроків, котрі розкривають його систему роботи.
У ці ж дні у Хмельницькій гуманітарно-педагогічній академії відбувся одноденний авторський семінар науковця, письменника, директора художньої студії та дитячого садка "Басті-Бубу" (м. Тбілісі) Паати Амонашвілі, сина Шалви Олександровича, на тему "Гуманна педагогіка у сфері дошкільної освіти". У ньому взяли участь вчителі, педагоги, психологи дошкільних закладів, студенти, представники громадських організацій.
Д. ГОСТИННА
|
|