Сергєєва Л.О.
   головний бібліотекар
   відділу каталогізації документів
   
База даних "Тематичний каталог" - ефективна система
класифікації та пошуку документів в бібліотеці
   СЛ № 1(п/ щ; П/П )
   Кожна поважна бібліотека в епоху до комп'ютеризації і до автоматизації займалася організацією тільки трьох основних каталогів: генерального (службового), алфавітного та систематичного. Та в сім'ї каталогів, у той, час був ще один - предметний. Але складність організації та редакції такого каталогу в картковому варіанті змушувала багато бібліотек відмовлятися від подібної форми розкриття видань.
   Спеціалістів з питань предметізацїї було мало, якщо не сказати, що їх не було зовсім. Жоден навчальний заклад культури не займався підготовкою фахівців у цій галузі. Вивчення предметного каталогу обмежувалося лише оглядовими лекціями.
   Звичайно, можна багато сперечатися відносно доцільності ведення у той час такого каталогу кожною бібліотекою. Втім, при цьому не варто забувати, що потреба в змістовній обробці інформації виникла разом з першими спробами систематизування інформації з різноманітних галузей знання.
   Та край усім суперечкам поклав перший комп'ютер, який з'явився в бібліотеці, оскільки, процес автоматизації надав бібліотекам унікальну можливість створення та ведення тематичного (предметного) каталогу. Тому що, принцип предметизації, по-перше, здатен надолужити прогалини, які виникають у будь якій системі класифікації, будь то УДК, ББК, ДКД, а по-друге це є найвищий рівень наукової обробки літератури. Це зовсім інші можливості розкриття змісту видань. А предметизація, помножена на автоматизацію - забезпечує ще й швидкий пошук необхідної інформації.
   З цієї миті питання предметизації почало займати думки всієї бібліотечної громади. Стало зрозуміло, що потрібен заздалегідь розроблений список рубрик, що відображує ті або інші методичні підходи і принципи, як мінімум, єдині для цілої системи бібліотек. А втім, як це завжди буває, саме такого універсального списку рубрик і не було.
   Процес автоматизації в нашій бібліотеці почав бурхливо розвиватися з кінця 1999 року, після придбання програми "УФД. Бібліотека". Але це не був "початковий рівень", оскільки з 1992 року вся нова література, що надходила в бібліотеку, оброблялася в програмі "Бібліотека 2.0-МГУ", і до 1999 року в електронному каталозі налічувалося вже приблизно 14 000 записів (назв). Для розкриття змісту видань були розроблені "ключові слова", які розташовувались в алфавіті.
   Можливо "ключові слова", і така структура розміщення мають право на життя, і їх, на скільки мені відомо, до сьогодні використовують багато бібліотек.
   Але можливості "УФД-Бібліотека" дає простір для будь яких витівок.СЛ №2 (П/П)
   Програма "УФД. Бібліотека" дозволяє одночасно створювати бази даних по всіх видах документів - книгам, брошурам, методичним рекомендаціям, неопублікованим документам, авторефератам дисертацій, звітам по НДР, аудіо-відео матеріалах, статтях з наукових збірок і періодичних видань. Це забезпечує пошук інформації, як окремо в кожній базі даних, так і у всіх одночасно.
   Вивчивши технічні можливості нової програми "УФД. Бібліотека", її, практично, необмежені можливості, ми ухвалили дуже не просте рішення - створити таку базу даних "Тематичний каталог", яка, з одного боку, максимально відповідала би найрізноманітнішим і несподіваним запитам читачів, і з іншого боку - максимально розкривала би зміст всіх наявних видань в бібліотеці.
   
   Та велика проблема - створення такої бази даних.
   СЛ№3 (П/Щ)
   Автоматизація відкривала перед нами можливість досягти найвищого рівня наукового опрацювання видань!
   Починаючи роботу, ми розуміли усю складність і відповідальність цього кроку. Було розроблено багато методичної документації на кожний технологічний процес.
   Можу сказати точно, що єдиного рецепту створення тематичного рубрикатора для бібліотек різного типу немає і, напевно, не може бути. Можливі лише загальні положення, але кожна бібліотека створює свій, притаманний лише їй, тематичний каталог. Саме такий специфічний створюється і у нас.
   По-перше, ми відразу відмовилися від принципу угрупування ключових слів тільки за алфавітом і, по-друге, назвавши "ключові слова" "тематичними рубриками", розсунули межі формулювання самих рубрик.
   СЛ №4 (П/П)
   Це, у свою чергу, дозволило створювати надалі базу даних, яка на сьогоднішній день налічує більше 28 000 тематичних рубрик згрупованих у тематичні каталоги, маючих ієрархічні і асоціативні зв'язки між поняттями.
   Іншими словами, вся наша база даних "Тематичний каталог" сьогодні нагадує модель молекули невідомої хімічної речовини.
   (На слайді ви можете бачити лише маленьку частку структури наших тематичних каталогів)
   Але це вже кінцевий результат, а все починалося з формулювання самих тематичних рубрик і їх подальшого угрупування в тематичному каталозі.
   При створені тематичних рубрик ми враховували запити читачів, які вже були і прогнозували ті, які можуть бути в майбутньому. Будь-яка нова тенденція в літературі знаходила відображення у предметних рубриках електронного каталогу. Це було "привілейованим" правом фахівців-систематізаторів з відділу наукової обробки літератури.
   Коли бібліотека розпочала рекаталогизацію активної частини фонду, на початку 2001 року, наповнення тематичного каталогу відбувалося набагато швидше і більш цілеспрямовано. За рік тематичний каталог поповнювався до 8 500 тисяч тематичних рубрик.
   
   При цьому ми притримувались принципів синонімії, омонімії і полісемії.
   Більш за все ми звертали увагу на синонімію. Так, як пошук у тематичному каталозі ведеться по контексту. Синонімія буває лексичною і граматичною. Щоб відобразити різні варіанти, які зустрічаються у запитах читачів та різних виданнях, ми розробили принцип "="(дорівнює)
   СЛ № 5 (П/Щ)
   Більш за все синонімія зустрічається в Економічних, Суспільних та Природничих науках - там, де частіше з'являються нові терміни і поняття.
   
   Ви звісно знаєте, але я вам трішечки нагадаю, що таке омонімія та полісемія.
   Явище омонімії - це наявність різних значень у однієї і тієї ж послідовності знаків (лук - зброя, лук - рослина), якщо при цьому не є очевидним загальне походження значень слів. Омоніми в нашому тематичному каталозі не зустрічаються.
   Полісемія (багатозначність) виявляється при істотній розбіжності різних значень одного і того ж слова, хоча їх загальне походження відомо.
   Наприклад: крило (птаха або літака), крило (будівлі), крило (партії).
   Але, враховуючи свій досвід по створенню тематичних рубрик, ми прагнули уникати принципу полісемії. Щоб не допускати випадків полісемії , ми, по можливості, змінювали формулювання рубрики, принаймі, в межах одного тематичного каталогу.
   Проте, однакові назви тематичних рубрик, які мають одне і теж саме змістове навантаження, можуть розташовуватися в різних тематичних каталогах:
   СЛ № 6
   (1-й фр.-П/щ)
   У першому випадку це енциклопедії з питання "Машинобудування",
   (2-й фр.-П/щ) в іншому "Машинобудування", як галузь.
   СЛ № 7
   Назва рубрики "Економіка праці" зустрічається тричі, але у першому випадку це словники з питання "економіки праці",
   (1-й фр.-П/щ)
   (2-й фр.-П/щ) далі - це галузь,
   (3-й фр.-П/щ) як назва навчальної дисципліни.
   Інформація, яка розміщена за кожною з цих рубрик має різні призначення. Зустрічаються випадки, коли одне і те ж поняття має різне застосовування
   Наприклад:
   СЛ № 8
   (1-й фр.-П/щ)
   У першому випадку Адсорбція (теорія) знаходиться в розділі "Хімія",
   (2-й фр.-П/щ)
   в другому просто Адсорбція як процес - знаходиться в розділі "Хімічна технологія".
   Ще знак "=" використовується у випадках, коли назва може бути як повною, так і складатися з початкових літер. В таких випадках подаємо усі існуючи варіанти написання скорочення (абревіатури).
   СЛ № 9 (П/Щ)
   Зустрічаються ще окремі випадки в яких використовується знаку "="
   СЛ № 10
   (1-й фр- п/щ) - коли термін вживається різними мовами
   (2-й фр- п/щ)- коли існує декілька варіантів перекладу та написання.
   
   Враховуючи явища синонімії, омонімії і полісемії, створення тематичних рубрик відбувалося також і на основі поєднання двох методів: наукової розробки структури понять та із наявного фонду документів бібліотеки з подальшим доповненням його термінами з допоміжних джерел. При цьому ми вийшли за межі бібліотечної теорії і втрутилися в область інформатики, тому що виявлення лексичного матеріалу неможливе без знання "суттєвості" інформації. А поняття "суттєвості" інформації є одним з основних понять інформатики.
   Мова тематичних рубрик - українська.
   В деяких випадках -англійська, якщо термін не має офіційного перекладу українською мовою, або є власною, загальновживаною назвою, яка не перекладається.
   СЛ № 11 (П/П)
   (Убрать слайд)
   Усі тематичні рубрики розташовувались за конкретною галуззю. На першому етапі йшло лише накопичування тематичних рубрик. Був розроблений так званий "кістяк", навколо якого з часом почали з'являтися нові рубрики. На цьому етапі роботи був застосований принцип систематизації на основі таблиць УДК. Особлива увага надавалася профілюючим дисциплінам - економіці, техніці, психології, комп'ютерним системам, радіоелектроніці, екології, педагогіці, філології, праву. По цих напрямах тематичний рубрикатор розроблявся більш дробово.
   СЛ №12 (П/Щ)
   Але дуже швидко стало зрозуміло що, якщо ми не будемо робити, так би мовити, "гніздові" тематичні рубрики структура яких зумовлює підпорядкованість від загального до більш дробового, то незабаром повернемося до того, від чого прагнули утекти: розміщенню тематичних рубрик за алфавітом, але вже в межах конкретної галузі.
   Та обставина, що структура тематичного каталогу задавалася спочатку на основі угрупування по галузях знань, дозволила відносно швидко і акуратно зводити ієрархічні дерева по відношенню "рід - вид", розподіляючи тематичні рубрики по все більш вузьких семантичних категоріях. Групування тематичних рубрик у межах конкретної галузі має багатоступеневий рівень. Кількість таких ступенів коливається від 2 до 10, а в деяких випадках до 12 і більше. Для того, щоб у такій багатоступеневій ієрархії не було помилок, при створенні тематичних каталогів ми постійно радилися з фахівцями - викладачами кафедр.
   
   Працюючи над створенням галузевих тематичних каталогів, ми зрозуміли, що за допомогою тематичних рубрик можемо створювати тематичні каталоги для різних потреб. Але про це трішечки пізніше.
   На сьогодні база даних "Тематичний каталог" налічує 25 тематичних каталогів.
   Їх можно умовно розподілити на три категорії:
   СЛ №13 (П/Щ) Галузеві тематичні каталоги : Їх -18
   Щоб наші галузеві тематичні каталоги мали більш компактний вид ми згрупували тематичні рубрики навколо основних напрямків науки ось таким чином:
   СЛ № 14 (П/П)
   • Економічні науки
   • Прикладні науки. Техніка
   • Природничі науки
   • Суспільні науки
   Далі галузеві каталоги створювались у таких напрямках :
   СЛ №15 (П/П)
   • Домоведення. Комунальне господарство. Служба побуту.
   • Загальні теорії комунікацій і управління
   • Комп'ютерна техніка
   • Медицина СЛ №16 (П/П)
   • Мистецтво
   • Мовознавство. Мова
   • Наука
   • Організації та інші типи об'єднань (співробітництва)
   СЛ №17 (П/П)
   • Освіта. Виховання. Навчання
   • Сільське господарство
   • Спорт
   СЛ №18 (П/П)
   • Туризм
   • Художня література. Літературознавство
   • Юридичні науки
   СЛ №19 (П/П) Тематичні каталоги довідкового напрямку. Їх- 2
   СЛ №20 (П/П)
   • Довідкові видання
   • Персоналії
   СЛ № 21 (П/П) Тематичні каталоги для службового використання. Їх -4
   СЛ № 22 (П/П)
   • АПП
   • Бібліотечна справа
   • Дарчі видання
   Хочу звернути вашу увагу на тематичний каталог "Дарчі видання". Це приклад того, коли за допомогою тематичних рубрик, можна створити каталог з іншими функціями. Картотека "Дарчі видання" до недавно існувала у картковому виді.
   В електронному - кожна тематична рубрика - це дарувальник, а інформація, яка знаходиться за кожною рубрикою -це видання, які вони подарувати. Сл № 23 (П/П)
   Починаючи створювати цей тематичний каталог, ми міняли не лише його назву:
   ------ "Адміністративний поділ ТУП",
   ------ "Навчальні дисципліни ТУП" і, нарешті,
   -------"Навчальні дисципліни ХНУ",
   але і його структуру. Це було зумовленно тими змінами, які відбувалися в структурі нашого університитету за остані декілька років. Тематичними рубриками цього каталогу є навчальні дисципліні, які викладаються на певній кафедрі, певного факультету. Цей тематичний каталог дає можливість побачити, яка навчальна література є в бібліотеці по конкретній навчальній дисципліні. До неї відносяться підручники, навчальні посібники та методичні рекомендації.
   (Убрать слайд)
   Останні п'ять років були для нашої бібліотеки тернистим шляхом спроб і помилок. Та все це було не марно, бо маємо гарні результати своєї праці. І підтвердження цього - сьогоднішня конференція.
   Те що наша праця не була і не є марною підтверджує ще й щоденний ріст показників звернення читачів до наших тематичних каталогів. З кожним днем все більше і більше читачів віддає перевагу пошуку потрібної інформації через тематичний рубрикатор.
   Ось лише декілька відгуків наших читачів:
   СЛ №24 (П/П)
   "Робота в електронному каталозі є досить простою та легкою. Наявність такої системи полегшує пошук необхідної теми та зменшує час на пошук необхідної літератури. Я задоволена роботою електронного каталогу.
   Студентка 2 курсу"
   СЛ №25 (П/П)
   "Переваги роботи з електронним каталогом
   1. Швидкий пошук літератури по темам
   2. Доступність подання інформації
   3. Повнота і зручність поданої літератури
   4. Багато можливостей сортування літератури за різними показниками
   5. Можливості перенесення інформації на електронний носій.
   Студентка 4 курсу"
   СЛ №26 (П/П)
   "Електронний каталог значно полегшує пошук літератури, тому намагаюся користуватися ним частіше і краще вивчати усі функції
   аспірант Юлія Шутек"
   
   Більше того, наші читачі, знайшли не зовсім традиційне застосування тематичного рубрикатора. Вони використовують структуру тематичних рубрик як готовий план до курсових та дипломних робіт, де за кожною тематичною рубрикою вже є готовий список літератури.
   
   Не можливо у невеликій доповіді розкрити багатогранну роботу по створенню бази даних "Тематичний каталог". Це творчий процес, який триває завжди. І ті досягнення, які ми маємо сьогодні говорять про великий інтелектуальний потенціал нашої бібліотеки, про високу кваліфікацію фахівців, та безмежну закоханість у свою професію. СЛ№ 27(П/Щ)
   Дякую за увагу!